Vad kostar en Iphone reparation?

Som med alla reparationer av mobiler beror kostnaden på vad som ska repareras. Men för de allra vanligaste skadorna har många butiker ett fast pris. Vad en Iphone reparation kostar beror därmed på:

  • Omfattningen av skadan
  • Om lagning kan ske själv
  • Behöver mobilen skickas iväg?
  • Täcker försäkringen en Iphone reparation?

Omfattningen av skadan

Behöver felsökning först ske kommer reparationen bli dyrare än om det är tydligt vad som ska repareras. Några av de vanligaste skadorna är byte av glas, byte av laddkontakt och byte av batteri.
Vad det kostar avgörs i detta fall främst av vilken modell det är. Exempel på priser för en Iphone reparation inom dessa områden på en iPhone 8 Plus är:

Glasbyte – Ca 800 kr

Laddkontakt – Ca 700 kr

Batteribyte – Ca 400 kr

Om lagning kan ske själv

Vågar man göra en iPhone reparation själv eller bör alltid en återförsäljare eller annan butik anlitas? Det beror helt på vad som gått sönder och vilken kunskap som finns. Men kom ihåg att försäkringen inte gäller om du själv öppnat upp telefonen och försökt byta delar. De som har denna kunskap kan självklart hålla nere priset på reparationen.

Behöver mobilen skickas iväg?

I många städer finns butiker där mobilen kan lämnas in för reparation. Oavsett om de utför jobbet på plats eller om de skickar den till ett centralt lager så uppkommer ingen portokostnad för kunden. Om du däremot önskar lämna in den till ett företag som inte finns i samma stad är det vanligt att du själv får stå för portot. Kontrollera alltid upp vem som betalar porto när hjälp önskas från företag på annan ort.

Täcker försäkringen en iPhone reparation?

Ja och nej.
Det finns flera olika försäkringar som, i vissa fall, kan ge ersättning om en Iphone går sönder. Det är framförallt hemförsäkringen och telefonförsäkringen.
Hemförsäkringen
Via hemförsäkringen ges ersättning för saker som blir stulna eller utsätts för skadegörelse. Men det finns alltid en självrisk som brukar vara på ca 1500 kr. Dessutom finns undantag. Hos några försäkringsbolag ges inte ersättning vid stöld eller skadegörelse på mobiler, datorer och kameror.
Telefonförsäkringen
En försäkring som ofta säljs i samband med att du köper din iPhone. Visserligen relativt dyr men ger generellt full ersättning utan självrisk. Dessutom kan den, i vissa fall, utnyttjas vid fler tillfällen än hemförsäkringen.

3 tips för en lyckad kickoff i Stockholm

Kickoff är ett vanligt inslag inom många företag och Stockholm är en populär stad att hålla till i. Eventet ger ofta en inspirerande nystart för alla deltagare där man dessutom förenar nytta med nöje. Att lyckas kan dock vara lite klurigt, eftersom det är mycket som ska hinnas med och allt ska dessutom klaffa. Nedan följer några bra tips för en lyckad nystart!

Börja planera tidigt

En kickoff håller inte helt sällan på från morgon till kväll, ibland till och med i dagarna två eller mer. Det är därför viktigt att planera noggrant och att börja planera ett bra tag i förväg. När det gäller kickoff i Stockholm finns ett högt tryck på både lokaler och aktiviteter följande punkter bör göras med god marginal:

  • Beställa måltider
  • Boka lokal/plats
  • Skicka ut inbjudningar
  • Förbereda aktivitet

Planerar man att boka in en föreläsare eller liknande bör även detta göras i god tid men viktigast är att man har en plats att hålla till på, mat att mätta magarna med samt att man upplyser deltagarna om dag och tid.

Ha en tydlig agenda

Många tror att en kickoff bara innefattar festligheter och andra roliga saker men så är sällan fallet. En kickoff syftar allt som oftast till att belysa att något nytt ska påbörjas. Det kan vara ett nytt år, en nystart efter semester eller ett sätt att dra igång ett nytt projekt. För att göra det klart och tydligt är det därför smart att sätta upp en tydlig agenda, ett slags schema, över hur dagen kommer att se ut.

Kanske startar den med ett frukostmöte där man presenterar målsättningar, visioner och annat viktigt? Gör en punktlista med dagens agenda som alla kan få tillgång till.

Smarta aktiviteter för kickoff i Stockholm

Dom flesta förknippar som sagt kickoff med roliga aktiviteter – gärna sådant som görs i grupp för att stärka lagandan. Detta är givetvis också en viktig punkt och i Stockholm finns mängder av aktiviteter som passar för just kickoff. Ett hett tips är dock att köpa ett färdigt aktivitetspaket – på så vis blir hela upplevelsen perfekt från början till slut utan att någon i gruppen behöver ansvara för allt.

I ett sådant paket ingår ofta en aktivitet som kan vara alltifrån en häftig tur i RIB-båt till att man ska lösa kluriga uppgifter tillsammans. Därefter avslutas dagen med god mat och dryck på utvald restaurang. Som företagare kan man alltså fokusera på det praktiska med möten, föreläsningar och annat, medan man överlåter jobbet med aktivitet till ett proffs.

Olika typer av lyftkranar

Idag blir det allt vanligare att samhället tar hjälp av olika maskiner och tekniska uppfinningar för att utföra ett arbete eller underlätta vid ett projekt, något som även appliceras på byggbranschen där många till exempel väljer att hyra en lyftkran. Just lyftkranar har vi använt oss av ända sen antikens tid, där vi har tagit de tekniker som användes då för att skapa de modeller som används idag. Med tanke på att det finns så många olika typer av lyftkranar kan det vara svårt att veta vilken modell som används till vad, och vilken variant man ska välja då man vill hyra en lyftkran för att utföra ett byggarbete. Vi har samlat de vanligaste varianterna av lyftkranar i en övergripande lista, fortsätt läsa för att få veta mer!

Lyftkranar – vilka modeller finns det?

Utbudet av lyftkranar och andra typer av lyftmaskiner är otroligt generöst och brett idag, vilket i sig härstammar från att vi genom tiderna tagit hjälp av lyftkranarna för att utföra olika byggarbeten. Förr i tiden tog man hjälp av en och samma lyftkran till det mesta, men allt eftersom tekniken utvecklades insåg man att det skulle vara bättre att skapa flera olika modeller för olika arbeten.

Då fungerade det inte riktigt på samma sätt just när det kommer till att hyra en lyftkran, och det är mer på senare tid som man börjat hyra ut en lyftkran, mobilkran, kranbil eller andra typer av kranlyft vid behov. Med andra ord har vi blivit mer medvetna och fått mer kunskap om vad som egentligen behövs, som i sin tur har utvecklat dagens utbud av olika lyftkranar.

  • Mobilkran
    En av de vanligaste modellerna av lyftkranar är mobilkranen. Denna variant byggs upp av en teleskopisk bom gjord i stål eller järn, som i sin tur är fastsatt på en platta som håller hela konstruktionen på marken. Det kan vara bra att hyra en mobilkran för större och tyngre arbeten!
  • Tornkran
    Tillsammans med mobilkranen tillhör tornkranen de vanligaste alternativen, där många väljer att hyra en tornkran på grund av dess moderna utformning och självbalanserande förmåga som känns extra säker och stabil. Vid konstruktioner av stora och höga byggnader är det passande att hyra en tornkran i och med att de är bäst att lasta på höga höjder.
  • Lastbilskran
    En annan variant av lyftkranar är lastbilskranen, vilket är en konstruktion som i många fall kan liknas vid den lite mindre modellen som kallas för kranbil. Både lastbilskran och kranbil används då ett gods ska lastas in eller ut från lastbilen, där de parkopplade armarna gör att flyttprocessen blir smidigare och mindre slitsam.
  • Pontonkran 
    Detta är den variant av lyftkran som flyter på vattenytan, och som därmed används för byggen som sker nära eller direkt på vattnet. Att hyra en lyftkran är bra vid stora byggarbeten, där just en pontonkran kommer väl till pass då det till exempel ska byggas en bro, om något ska förflyttas i hamnen, eller om gods ska lastas från eller till en båt.

Distansutbildningar med Diploma

Att läsa på distans blir allt mer populärt. Inte minst för att det är ett flexibelt sätt att studera som passar de som inte har möjlighet att läsa en klassiskt utbildning, men också för att det är ett bra sätt att ta till sig kunskap som visat sig vara mycket effektivt.

Fördelen med digitala distansutbildningar är att du kan läsa samma utbildningar som alla andra – men du kan göra det när och hur du vill. Att plugga på distans innebär mycket frihet. Det enda du behöver ha tillgång till är någon typ av dator, en padda eller en smart phone, något som de flesta har nuförtiden. Många tror att en klassisk utbildning är mer effektiv, men faktum är att studier visar att de flesta enbart kan hålla omkring sex till sju saker i minnet samtidigt, något som stödjer att kunskap bör komma i små portioner. Du som läser en distansutbildning kan tillgodogöra dig kunskaper när och hur du vill, något som även passar de som inte lyckades så väl i den klassiska skolan.

Många uppskattar distansutbildningar

Du som har små barn har kanske svårt att få tiden att räcka till för att resa till en specifik plats för att gå på lektioner, då är en distansutbildning perfekt. Andra kategorier som gärna läser distansutbildningar är personer som arbetar med något som tillåter att de kan plugga på arbetstid. Det kanske är ett väktarjobb eller ett arbete som innebär mycket dötid. Även personer som bor utomlands men ändå vill studera i det svenska utbildningssystemet uppskattar distansutbildningar. På Diploma hittar du 230 olika utbildningar att välja mellan, så chanser att du ska hitta något som passar just dig är stor. På Diploma använder man en metod som kallas 70:20:10. Det betyder att sjuttio procent av kunskapen ska vara arbetsträning, det vill säga denna del av inlärningen ska ske på arbetsplatsen i din vardag där du faktiskt kan ta till dig den. 20 procent ska vara reflektion och coaching, till exempel genom samtal med kollegor och enbart 10 procent ska vara ren utbildning. Oftast så är upplägget på klassiska utbildningar det omvända.

Kirratochklart.se – tjäna pengar till laget

När man är med i ett lag så är det vanligt att alla hjälps åt för att samla in pengar så att ni har pengar för att täcka kostnader för material, resor och annat som kostar pengar inom lagsport. Genom att sälja produkter som är populära på platser där folk samlas kommer ni att samla in massor av pengar till laget.

Många som varit med i ett lag vet hur tröttsamt det är att försöka sälja produkter som ingen vill köpa. Man traskar runt i regnslasket och försöker kränga mums mums eller illasittande strumpor och vissa av grannarna köper för att vara snälla, men det känns inte så bra. Tänk att ni i laget istället kan sälja produkter som är populära och som grannar, släkt och vänner faktiskt vill köpa. Ni kanske till och med lyckas sälja till främlingar som vill köpa av er eftersom ni säljer saker som de vill ha. Kirrat och klart erbjuder laget eller klassen att sälja ljus. Det handlar om doftljus och herrgårdsljus, två produkter som är mycket populära och lättsålda. Ni i laget får 50 procent av det nu tjänar in och pengarna kommer snabbt att växa när alla i laget hjälps åt att sälja.

Sälj på platser där folk samlas

När ni i laget planerar er försäljningsstrategi bör ni fundera på om det finns platser eller tillfällen som samlar mycket folk i er kommun. Kanske har ni någon marknad eller något event som samlar mycket folk på helgerna? Ni kan ju självklart stå och sälja ljusen i samband med era matcher då det säkert kommer mycket folk för att titta på. Men försök även att tänka på andra tillfällen. Kanske har några a era föräldrar arbetsplatser som passar sig för försäljning? Kanske ska det hållas en golftävling eller en motorcykelträff i er kommun? Tänk utanför boxen så är jag säker på att ni hittar massor av tillfällen då ni kan sälja ljus och samla in massor av pengar till laget. Ni bör ju även köra den mer klassiska försäljningen genom att knacka dörr bland grannarna eller varför inte stå utanför ICA en fredagseftermiddag när alla är på gott humör och vill köpa ett ljus till helgmyset.

Läs mer om hur du kan tjäna pengar till laget.

Flyttstädning i Stockholm

Flyttstädning i Stockholm

Underlätta din flytt och få mer tid över till annat genom att anlita professionell flyttstädning i Stockholm. Här finns gott om pålitliga städ- och flyttföretag som kan hjälpa dig med det som behövs. Många väljer att utföra hela flytten själva men överlåter flyttstädningen till någon annan. Andra behöver snarare hjälp med packningen och själva transporten. Vad du än kan behöva hjälp med finns det garanterat flertalet erfarna företag som kan hjälpa till, en bra början är besöka stockholmflyttstädning.nu

En flyttstädning i Stockholm innebär en städning med mycket höga krav. När du överlåter din gamla bostad till nya hyresgäster behöver allt se skinande rent ut. Detta är särskilt viktigt för dig som flyttar ut ur en hyresrätt. Förutom själva städningen måste även vissa saker eventuellt repareras och återställas. Kanske har du satt upp mycket hyllor eller tavlor som resulterat i ett onormalt slitage på väggarna? Detta måste i så fall spacklas och målas innan nästa person flyttar in. Samma sak gäller för sprickor i kaklet, handfatet eller repor på golvet som exempelvis orsakats av husdjur.

Vilka krav finns?

Flyttstädningen innefattar en rad olika punkter. Det är allt från vanlig städning som exempelvis golvrengöring till att rengöra vitvaror, ugn samt tömma golvbrunnar. Därtill är det naturligtvis en hel del saker som måste förberedas innan flyttstädningen kan ta vid. Alla ”lösa” möbler ska helst tas bort och givetvis alla ägodelar. Det är därför flyttstädningen är den sista pusselbiten i spelet. Om du själv vet med dig att du kommer ha alldeles för många saker att ta itu med under flytten är det bra att boka in ett flyttföretag redan nu. Många av de bättre firmorna i Stockholm bokas upp tidigt och under lång tid. Med andra ord gäller det att vara ute i så god tid som möjligt.

Några av städmomenten du kan hitta på de flesta checklistor är:

  • Borttagning av spikar, krokar och liknande
  • Fönsterputsning (kolla att detta ingår, det är inte alltid det gör det)
  • Elementrengöring
  • Dammsugning samt våttorkning av alla golv
  • Avtorkning av kakel
  • Tömning av golvbrunnar
  • Damning av lister, väggkontakter, knappar och handtag

Som sagt kan checklistorna skilja sig lite mellan de olika städföretagen men dessa är några av momenten som förväntas.

Kamerabevakning

Kamerabevakning

För den som vill ha en tryggare och säkrare arbetsplats räcker det inte alltid med bara ett överfallslarm. Trenden är dessvärre att våldsspiralen i samhället inte är på väg åt rätt håll och larm brukar sällan avskräcka tjuvar som verkligen ta sig in någonstans där det kan finnas något värt att stjäla.

Butiker, restauranger, caféer, byggarbetsplatser, lager och förråd är givetvis utsatta för risken att någon ska vilja ta sig in och stjäla eller råna. Men även större institutioner som kan locka till sig skummisar och annat löst folk bör givetvis se över sitt behov av kameraövervakning. Gårdar, jordbruk, hamnar, skolor och liknande platser drar alla till sig folk på kvällar och nattetid.

Det kan också vara värt att komma ihåg att för att ha kameraövervakning så krävs det tillstånd samt att man tydligt informerar på platsen att det finns kameror. Detta för att ingen ska kunna filmas utan personens vetskap. Bara vetskapen om att det sitter en kamera utplacerad som filmar alla rörelser en person gör brukar få de allra flesta att känna sig iakttagna och har effekten att de lämnar platsen. Detta gäller dessvärre inte personer med kriminella avsikter som bestämt sig för att begå brott. Därför är det viktigt att kamerorna är i bra skick och att uppkopplingen till larmcentralen fungerar som den ska.

Helhetslösning med Securitas Direct

Securitas direct erbjuder omfattande paket med kameraövervakning och löpande service till sina tjänster. Larmet är kopplat till larmcentral som är bevakad dygnet runt och kan assistera. Larmcentralen ser dessutom händelseförloppet i realtid och kan ge instruktioner till väktare och polis som kommit till platsen.

Med Securitas direct kameraövervakning erbjuds du paketet Observer Direct som ger dig följande. Realtidsbevakning, HD-upplösning, flera olika kameraalternativ, budgeterat pris, funktionskontroll, lagring av bild och inspelningsmaterial att använda som bevisföring. Att ha den bästa utrustningen är givetvis en viktig del för att kunna ha som bevisbörda senare och att kunna visa upp händelseförloppet från flera olika vinklar. Fördelen med att larmcentralen kan se vad som sker i realtid är uppenbar, platsen blir säkrare av att polis och väktare kan förbereda sin insats och koordinera den med direktkontakt från centralen. Snåla inte på bevakning.

Köpa extragaranti?

När en ny fabriksny bil köps in ingår alltid vagnskadegaranti i flera år. Man är säker på att få hjälp om något skulle krångla. Men när begagnade bilar köps finns inte alltid garanti i någon längre utsträckning. Ibland ingår 3 månaders garanti – ibland inget alls. Genom att teckna extragaranti hos bilhandlaren ges en extra trygghet. Det innebär därmed att man köper en slags försäkring som ger en utökad garantitid. På så vis ges tryggheten att man kommer få hjälp om ett fabriksfel skulle upptäckas inom denna period.

Exempel från Jonssonbil.se

Ett bilföretag som erbjuder extra garantitid är Jonssonbil.se från Örebro. Under 12 månader ingår då följande:

Bytesrätt
Ångrar du köpet av någon orsak? Byt den mot en annan. Enda kostanden är 1500 kr vilket täcker rekonditionering. Skulle det uppkommit skador på bilen som inte täcks av garantin behöver även detta betalas vid bytet.

En grundservice
I garantin ingår en grundservice vilken därmed måste genomföras inom 1 år från att garantin tecknats.

Värdesäkring
Blir bilen stulen eller totalt förstörd ersätts bilens marknadsvärde. Men tack vare ”värdesäkring” blir ersättningen marknadsvärde + 25 %.

Självriskreducering
Vid skada betalas en självrisk på bilförsäkringen. Med detta tillägg sänks självrisken med 3000 kr om skadan har uppkommit av djurkollision, parkeringsskada eller skadegörelse.

Motor- och elektronikskydd
Uppstår det skador på motor-, elektronik- eller kraftöverföringsdelar kan detta ersättas i upp till 15 000 mil eller att bilen är 8 år.

Hyrbil
Hyrbil kan lånas under tiden som bilen är på lagning. Extra smidigt om man exempelvis pendlar till jobbet och därmed är mycket beroende av den.

Drulle
Har du spillt kaffe på sätet, råkat repa skinnklädseln med nyckeln eller haft sönder annat i inredningen? Detta täcks generellt inte av en bilförsäkring men med tillägget ”Drulle” skapas ett ekonomiskt skydd även för dessa skador.

Krishjälp
Behöver du samtalshjälp efter en traumatisk bilolycka? Även detta ingår i garantin. Däremot krävs det att bilen maximalt är 10 år och rullat max 17 000 mil. Dessutom ska service och reparationer genomföras hos dem eller hos ”anvisad verkstad”. Detta för att de därmed ska veta att reparationerna sköts på ett tillförlitligt sätt. (Informationen ovan ska enbart ses som exempel. Villkoren för Trygga Jonsson kan självklart ändrats sedan artikeln publicerats. Aktuella villkor ses på www.jonssonbil.se). Nya fordon hos Jonssonbil finns på denna sida.

Inredningsarkitekt – Vad är det?

 Inredningsarkitekt – Vad är det?

Inredningsarkitekt är en av de fyra stora inriktningar som finns inom arkitektyrket. Generellt brukar indelningen ske mot husarkitekt, inredningsarkitekt samt landskapsarkitekt och planeringsarkitekt. Det finns även något olika namn på dessa inriktningar.

Här går vi igenom vad de gör, var de jobbar och hur man hittar jobben, ytterligare hänvisar till den här sidan.

Vad gör de?

Målet är att skapa miljöer inomhus som möter ett specifikt behov. Exempelvis kan en arkitektbyrå anlitas för att utforma arbetsmiljön i ett kontorslandskap men även för att inreda en butik dit kunder kommer dagligen.

Det kan både vara på nybyggnationer, ombyggnationer och vid större renoveringar. Vid nybyggnationer samarbetar därmed både husarkitekten och inredningsarkitekten vilket därmed är en fördel om dessa arbetar på samma arkitektbyrå.

Var jobbar de?

Som inredningsarkitekt kan du jobba på en arkitektbyrå med denna inriktning. Stora företag kan även ha egna arkitekter ”in house” som därmed jobbar dagligen med planering av företagets lokaler och omgivning. Det krävs däremot mycket stora företag för att det ska vara ekonomiskt försvarbart. I annat fall köper man in tjänsten när behovet finns.

Hitta jobben

Det finns knappast en enda medelstor eller större stad utan en arkitektbyrå som har inriktning mot inredning. Däremot är konkurrensen olika över Sverige. Arbetsförmedlingens prognos ”Yrkeskompassen” visar att det är stor efterfrågan i Stockholm, Göteborg samt Kalmar och Kronobergs län. Överlag är det stor brist på arbetskraft i Stockholm när det kommer till yrken som kräver längre högskoleutbildningar.

Hitta utbildningen

Det finns flera vägar man kan välja på för att bli färdigutbildad inredningsarkitekt. Den mest eftertraktade utbildningen är Konstfacket vilket är en högskola som är belägen i Stockholm. Men man kan även studera i Göteborg på HDK samt på olika designhögskolor.

Det finns även kortare och mer specifika utbildningar via Yrkeshögskolan. Även här är utbudet störst i Stockholm. De som vet i ung ålder att man vill jobba med design och grafisk utformning kan på gymnasiet välja Estetiska programmet och sedan välja inriktningen mot design. Det är inte ovanligt att man redan under denna tid får praktisera på en arkitektbyrå och därmed ta första steget mot arbetslivet. Med lite tur kan praktiken, oavsett om den är via gymnasieutbildningen eller högskoleutbildningen, leda till jobb framöver. Det är ialalfall ett tillfälle då man får en god insikt i hur arbetet sker.

Anlita hantverkare – så mycket kostar det

Anlita hantverkare – så mycket kostar det

Det finns många olika tillfällen då man kan behöva anlita en hantverkare. Något som många funderar kring i dessa lägen är vad det egentligen kostar. Dom allra flesta hantverkare tar betalt per timme men hur mycket kan skilja sig en hel del beroende på vad det är man behöver hjälp med. Det kan även ha betydelse var man bor – till exempel så är priserna ofta högre i Stockholm än i mindre städer. Detta beror inte helt sällan på att efterfrågan är större och att dom helt enkelt kan ta mer betalt på grund av det.

Målare

Det finns gott om målare i dom flesta städer och priset ligger på en ganska jämn nivå sett till storstäder som Stockholm och mindre orter. Snittpriset per timme ligger runt ca 300–400 kronor. Det råder en bra balans mellan tillgång och efterfrågan och därför kan även priset ligga på en jämn och bra nivå.

Rörmokare

Rörmokare är en väldigt efterfrågad roll och det råder stor brist inom yrket. Behöver man anlita en ligger priset mellan ca 450–600 kronor i timmen vilket alltså är ganska högt om man jämför med en målare. Behöver man anlita en rörmokare i Stockholm får man räkna med att betala upp emot 600 kronor i timmen eftersom både bristen och efterfrågan är stor, på stockholmsrörmokare.se kan du rekommenderade företag. I en mindre stad kan man komma undan billigare men det beror till stor del på hur utbudet av verksamma rörmokare ser ut.

Takläggare

Precis som med rörmokare så är takläggarna en av hantverkargrupperna som tar mest betalt för sina arbeten. Även här råder viss brist men det är också ett arbete som medför en viss risk i och med att dom jobbar på höga höjder och i utsatta lägen. För att anlita en takläggare är kostnaderna ofta högre i Stockholm och andra stora städer precis som tidigare nämnda och man kan få betala drygt 650 kronor i timmen för att få ett arbete utfört på sitt tak. I mindre städer kan man hitta en takläggare som tar från 450 kronor i timmen, vilket visar på en ganska tydlig skillnad. Man ska dock veta att en erfaren takläggare i en småstad lika väl också kan ta 650 kronor i timmen tack vare sitt goda rykte.

 

För att säkert veta vad man kommer få betala för olika hantverkartjänster man behöver använda sig av är det säkrast att be om offerter från olika firmor. På så vis kan man jämföra och sedan välja utifrån det.

Tips och råd för dig som ska starta en butik

Tips och råd för dig som ska starta en butik

Att ha en egen liten butik som säljer kläder eller andra prylar är en stor dröm för många men det är förhållandevis få som vågar göra slag i saken. Konkurrensen är stenhård, inte bara från andra fysiska butiker utan även från näthandeln som tar över mer och mer. Med bra planering och stort mod kan man dock lyckas. Här följer några bra tips för dig som funderar på att förverkliga drömmen om en alldeles egen butik.

Hitta en passande butikslokal

Ponera att du vill öppna din butik i Stockholm – här finns hård konkurrens men också stor efterfrågan inom dom flesta områden. Det finns många tänkbara platser när det gäller placeringen men man ska inte slå till på första bästa lokal som dyker upp. Det finns mycket att ta med i beräkningen, så som hur många kvadrat man behöver och hur mycket man har råd att lägga på hyran varje månad.

Storlek – När man letar efter en perfekt butikslokal för sin verksamhet är det viktigt att fundera på hur stor den behöver vara. Se till att inte välja något som är allt för litet eftersom du då kanske tvingas flytta efter ett par år när du expanderar. Välj inte heller något som är för stort – det ser tråkigt ut som hyllorna står tomma.

Läge – Läget är såklart också otroligt viktigt när man letar efter sin nya butikslokal. I Stockholm finns många butiktäta områden så det är bra att fundera på var just ditt utbud kan tänkas passa in. Kanske är det på Östermalm bland andra små och unika affärer du ska hålla till? Att hitta en butikslokal på Östermalm är inte det lättaste men det är fullt möjligt om man har tålamod.

Hyra – Oavsett om man bestämmer sig för att Östermalm eller något annat område är det bästa ska man alltid se till att kolla upp hyra och andra kostnader som kan tillkomma. Se till att det inte blir för dyrt för din budget – då kan du riskera att inte gå runt.

Marknadsföring

En annan viktig sak att tänka på när man ska öppna en butik är att marknadsföra sig. Det räcker oftast inte med att bara slå upp dörrarna och vänta på att kunderna ska ramla in, oavsett om man befinner sig i centrala Stockholm eller någonstans där det passerar färre människor. Hitta en metod som passar för dig och se till att lägga ordentligt med krut på det inför uppstarten.

Så slipar du golvet dammfritt

Så slipar du golvet dammfritt

När golvet ska slipas bör ett dammfritt alternativ väljas. I annat fall väntar lång tid av städning då dammet snabbt sprider sig över hela huset. Vad finns det för olika alternativ?

Första frågan, inför en golvslipning, är – ska arbetet utföras själv eller av ett företag? Fördelen med hantverkare är att slipningen kommer att bli med riktigt hög kvalité. En ovan privatperson kan relativt lätt skapa en ojämn slipning som inte blir lika snyggt. Dessutom slipper man ju det slitsamma jobbet.

Men genom att göra jobbet själv sparar man en del tusenlappar. Dessutom kan det ju vara trevligt att göra renoveringen tillsammans. Oavsett val så bör man välja dammfri golvslipning.

Kopplad till dammsugare

De mindre maskinerna koppas till en dammsugare eller centraldammsugare. Genom att ett sug skapas precis vid slipmaskinen fångas dammet upp. Här får man däremot vara försiktig med vad som sugs upp och vilken dammsugare som används. Slipas exempelvis betong kan man räkna med att pulvret kan förstöra filtret på en vanlig dammsugare. Det är en av orsakerna till att grovdammsugare ska användas när byggdamm och byggmaterial ska sugas upp.

Uppsamlingspåsar och filter

De lite större maskinerna har uppsamlingspåsar och filter. Även dessa ger möjlighet till dammfri golvslipning. I detta fall är man inte beroende av dammsugare eller liknande funktion. De maskiner som hyrs hos uthyrningsföretag är nästan uteslutande för dammfri golvslipning. Prata gärna med en säljare om vad det är för golv som ska slipas. De kan då hjälpa till med rätt maskin och material så som slippapper.

Låt någon annan göra det…

Även om det är möjligt att slipa golven på egen hand så väljer väldigt många att en hantverkare får göra jobbet. Detta främst eftersom kvalitén blir så mycket bättre. Dessa företag har enbart proffsmaskiner och är vana att hantera dem. Även här är det extremt vanligt att dammfri golvslipning föredras före andra alternativ.

Om hantverkare ska göra jobbet kan offerter beställas från flera olika företag. Det kan skilja en hel del och detta inte minst om det är ett större projekt så som att slipa alla golv i en stor bostad. Men priset avgörs även av vilket material det är samt vilken efterbehandling som behöver ske. Att enbart beställa golvslipning och sedan genomföra behandlingen själv är ett alternativ men de flesta golvföretag vill helst både slipa och efterbehandla.

Bra att veta när du ska välja assistansbolag

Det finns många viktiga punkter att fundera kring när man ska välja ett assistansbolag och det finns flera saker som är bra att känna till. Bland annat är man helt fri att välja precis som man vill och man är lika fri att ångra sig om det inte känns bra. Det kan även vara bra att det finns kvalitetssäkra assistansbolag med godkännande från Intressegruppen för assistansberättigade.

Valet inom assistansföretag är ditt

Om man står inför att välja ett assistansbolag som ska verkställa ens personliga insatser är det viktigt att veta att man har fria händer att fatta det beslut man själv vill. Många bolag lägger stor vikt vid att sälja in sig bland potentiella kunder för att vinna på det själva men det finns också dom som vill locka till sig kunder enbart genom ett gott rykte av andras erfarenheter. Lyssna på magkänslan och välj inte det bolag som säljer in sig bäst eller har bra argument till varför du bör välja just dom. Träffa flera olika företag och fundera sedan noggrant på vad du gillar och inte.

Man får ångra sig

Om man gjort ett val men efter en tid känner att en eller flera saker inte fungerar som man önskar har man rätt att byta till ett annat bolag. Självklart kan det ta ett tag innan bytet går igenom beroende på hur avtalet ser ut men det är i alla fall fullt möjligt. Känner man sig inte nöjd är det faktiskt viktigt att ta tag i det eftersom det gäller ens eget liv och tillvaro. Det är av störta vikt att man känner sig både nöjd och trygg med sina personliga insatser och det är helt okej att visa sitt missnöje.

Om kvalitetssäkra assistansbolag

I Sverige finns Ifa, intressegruppen för assistansberättigade, som genomför godkännanden för kvalitetssäkra assistansbolag. En verksamhet ansöker själv om att bli godkända och för att dom ska bli det finns flera krav som ska vara uppfylla för att assistansen ska anses ha en hög kvalitet. Att välja bland kvalitetssäkra assistansbolag kan vara en fördel eftersom man kan känna sig trygg att verksamheten möter dessa viktiga krav på ett bra sätt. Givetvis kan man även själv ställa viktiga frågor till alla bolag man träffar men det kan åtminstone vara något att ta med sig när man letar.

Anlita cateringfirma i Stockholm

Färdiglagad fest- eller mingelmat framkört till den fest eller evenemang man anordnat är ett bekvämt sätt att mätta magarna bland sina gäster, utan att behöva göra så mycket själv. I Stockholm finns det mycket att välja mellan när man anlitar en cateringfirma, och för att underlätta valet finns det några saker som är bra att tänka på.

Vilken typ av mat som ska serveras

Många företag som erbjuder catering har valt att rikta in sig på en speciell typ av mat. Thai, italienskt, varma rätter, kall plockmat och mycket annat finns att välja på och ett bra första steg är att fundera på vad man vill servera. När man bestämt sig för det behöver man ta reda på vilka cateringfirmor som kan leverera efter önskemålen och sedan jämföra dessa mot varandra.

Jämför olika firmor

Cateringfirmorna i Stockholm är minst sagt många, och när man kommit så långt att man valt ut några intressanta är det en fördel att jämföra dessa mot varandra. Vad tycker tidigare kunder och inte minst, hur ser prisbilden ut? Be om referenser och offerter från ett par stycken och se om någon erbjuder något som andra inte gör. Den där lilla extra servicen vid catering gör mycket för helhetsintrycket, så som hur maten läggs upp och serveras, samt om den kommer i tråkiga plastlådor eller på fina porslinsfat.

Utkörning eller inte

Dom allra flesta som ägnar sig åt catering i Stockholm, både stora och små firmor, brukar erbjuda att leverera maten till den plats där tillställningen ska hållas. Även om det är en regel snarare än ett undantag kan det vara värt att kolla upp vilka som erbjuder att transportera maten och inte, och om det är viktigt se till att välja någon som gör det. Är det mindre viktigt, eller om du själv tänkt att hämta det du beställt kan man såklart hoppa över den punkten.

Catering i Stockholm är väldigt vanligt och företagen i branschen blir allt fler. I en djungel av olika aktörer kan det vara klurigt att veta vad man ska välja, så skriv en lista på vad du efterfrågar och jobba dig sedan vidare med hjälp av den. När maten väl står på borden kommer gästerna förmodligen bli mätta och belåtna men det är även viktigt att du som kund känner dig nöjd.

Dejting på nätet – så fungerar det

Att dejta på nätet är något som varit populärt i många år. Under de senaste åren har det dock blivit betydligt mer allmänt accepterat. De flesta singlar har idag medlemskap hos såväl Tinder som mer seriösa dejtingsidor. För dig som är ny till dejting på nätet kan det dock vara bra att lära sig lite och få bra tips och råd. Här följer en kort tipslista för hur du enkelt ska hitta den rätta.

Välja dejtingsidor

Du behöver naturligtvis inte begränsa dig till endast en dejtingsida. Tvärtom finns det en uppsjö olika sajter för att träffa en trevlig partner. Match, Elitsinglar och eDarling är några av de största sajterna för seriöst dejtande i Sverige. Du kan även bli medlem hos internationella dejtingsidor som Tinder och Bumble. Dessa sajter är dock mer inriktade på kortare flörtar snarare än att hitta sin livspartner.

Profilen – ditt ansikte utåt

När du väl valt ut vilka dejtingsidor du vill bli medlem hos är det dags att göra en profil. Detta steget kan vara klurigare än vad man tror. I och med att du inte kan prata och visa upp din personlighet som i det verkliga livet gäller det att vara så noggrann som möjligt. Se till att välja ut cirka 10 foton på dig själv. Undvik bilder där du har på dig solglasögon eller där du står i en grupp med andra människor. Ha en bra profilbild där ditt ansikte syns tydligt. Även helkroppsbilder är bra samt foton där du utför en hobby du gillar. När du ska beskriva dig själv är det bra att få med vad du gillar att göra men även vad du söker efter i en partner. Det är ofta positivt om du är fyndig i texten.

Korta tips till profilen

När du väl håller på att skriva ihop din profil på dejtingsidan finns det några tips som är bra att ha i åtanke. Bland annat: Låtsas som att personen i fråga sitter mitt emot dig just nu när du skriver profilen Använd din humor – alla älskar att skratta Positiv ton – skriv utifrån en positiv synvinkel istället för negativ, är glaset halvtomt eller halvfullt? Stava rätt! Våga vara dig själv – du vill trots allt attrahera någon som älskar dig för den du är

Bränna kalorier utan att träna, går det?

Även om det är hälsosamt att röra på sig ur fler aspekter än att just bränna kalorier kan det ibland kännas oerhört jobbigt att knyta på sig skorna och ge sig ut i löparspåret. Kanske finns det något att man kan göra för att hålla balansen mellan ätna och förbrända kalorier jämn utan att träna? Infraröd bastu och starka kryddor är två saker som påstås bränna några extra kalorier utan att behöva röra på sig.

Infraröd bastu

När kroppstemperaturen ökar över det normala förbränner kroppen fler kalorier, så att basta eller att ta ett riktigt varmt bad skulle kunna hjälpa den som inte känner sig sugen på att träna. Enligt en amerikansk studie motsvarar 45 minuter i en infraröd bastu samma kaloriförbrukning som vid en 8–10 kilometers löptur. Det finns dock experter som menar att det inte går att bevisa om kaloriförbrukningen faktiskt ökar, eller om det endast beror på att man svettas men känner man sig trött och sliten kan det faktiskt ändå vara en bra sak att hoppa över springturen till fördel för en bastu!

Det finns även andra positiva hälsoeffekter av att använda infraröd bastu, men precis som med kaloriförbränningen är detta delvis omtvistat. Kanske ska man bara se de som en skön och avslappnande stund istället för en hälsokur…

Städa

Även om man rör på sig när man städar så är det inte direkt en träningsaktivitet. Faktum är att städning, så som att dammsuga och skura golven, dammtorka på höga höjder och andra saker är ett bra sätt att bränna några extra kalorier, och någon måste ju göra det. Ladda upp med bra musik och ta fram skurmoppen, samtidigt som du får rent och fint hemma förbränner du också ca 100 kalorier i timmen.

Särskild mat och kryddor

Stark mat sägs kunna öka förbränningen, tack vare att kroppen måste jobba hårdare. Vissa starka kryddor kan även öka kroppstemperaturen och då sker samma reaktion som när man bastar i en infraröd bastu. Kroppen förbränner helt enkelt fler kalorier än normalt. Däremot ska man givetvis inte experimentera för mycket, utan se till att äta en hälsosam och balanserad kost, och inte bara sådant som sägs kunna skynda på förbränningen. Regelbunden motion är viktigt för hälsan, så att helt och hållet hoppa över träningen för att istället basta eller göra något annat som sägs öka förbränningen är inte att rekommendera. Någon gång emellanåt är det dock helt okej att lata sig med gott samvete, vare sig man försöker bränna kalorier eller inte.

Varför inte kombinera? Ta och städa en infraröd bastu och fira med en stark måltid där inne sen…

Vad innebär auktoriserad begravningsbyrå?

I Sverige finns det ungefär 400 begravningsbyråer som är auktoriserade. Att anlita en av dessa innebär en trygghet utifrån att byrån bevisligen har utbildning och följer vissa riktlinjer. Däremot finns det självklart begravningsbyråer i Lund som utför ett utmärkt jobb utan att för den skull vara auktoriserad. Men att vara det innebär en viss kvalitetsstämpel. Att som begravningsbyrå få auktorisation innebär att man åtar sig att följa de regler som organisationen bakom denna auktorisation har uppfört. Om du anlitar ett sådant företag kan du därmed veta att de både utbildat sig enligt vissa regler och sedan följer en del riktlinjer. Auktorisationen av begravningsbyråer kan sammanfattas med sex punkter.

Utbildning
De som är medlemmar ska ha genomgått organisationens utbildning

Sed och etik
Man förväntas följa ”yrkesseden” och hålla hög etik. Om detta inte följs kan man bli utestängd.

Skriftlig bekräftelse
Kunden ska få en skriftlig bekräftelse på vad som beställts. Där ska det även framgå både fasta och rörliga kostnader.

Ansvarsförsäkring vid bouppteckning
Om bouppteckning sker av begravningsbyrån så åtar de sig att ha ansvarsförsäkring från SBF (alternativt en likvärdig försäkring).

SBF:s reklamationsnämnd
Skulle du komma i konflikt med din begravningsbyrå kan pengar från garantifonden ges. Det innebär att man som uppdragsgivare kan få ersättning så att man blir skadefri i konflikten.

Så hittar du auktoriserat företag

Det finns alltså flera fördelar i att välja en auktoriserad begravningsbyrå även om detta inte är något krav. Men hur hittar man dem? Enklaste vägen är att använda Begravningar.se. Gå till ”Hitta din Begravningsbyrå” och skriv in den stad där du söker denna hjälp. I detta exempel ska en begravningsbyrå i Lund sökas upp.
Det finns två sökrutor i sökfunktionen. Antingen söker man på byråns namn eller via ort. Det enklaste är i detta fall att skriva ”Lund” som ort för att se vilka byråer som finns i denna stad som har auktorisation. I detta fall presenteras alla begravningsbyråer i Lund samt dess närhet. Däremot kommer även andra städer också visas som har ”Lund” i namnet. Exempelvis kan även begravningsbyråer från FröLUNDa att visas vilket man bör vara observant på. I listan ser man kontaktuppgifter, om onlinebeställning kan ske, länk till deras hemsida och var byrån är belägen. Det tar alltså inte mer än någon minut att hitta en lokal auktoriserad begravningsbyrå.

Samtalskontakter i Stockholm

Bor ni i Stockholm? Känner ni båda att relationen går nerför och att ni bråkar betydligt mer än vanligt? Många par har svårt att reda ut sina duster och bråk på egen hand, särskilt när man argumenterat om samma saker om och om igen. Ni kanske har kört fast helt enkelt. I Stockholm finns dock utmärkt parterapi att få hjälp av. Terapi för par är bra för er som bråkar om samma saker, som upplever att partnern inte lyssnar eller där det finns andra typer av psykiska eller fysiska problem. Kanske har någon av parterna gett upp och känner inte längre att han eller hon orkar jobba med relationen. Ibland finns det inget att göra än att helt enkelt gå skilda vägar. Men om ni båda känner att det fortfarande finns något värt att kämpa för kan parterapi vara er räddning. Bor ni i Stockholm finns det många alternativ.

Hur vet vi när vi ska söka parterapi?

Det finns flera varningsklockor som bör flagga för er om att ni bör söka hjälp. Några av dessa är att ni inte längre pratar med varandra, ni fortsätter att bråka och tjafsa om samma saker eller när ni känner er ledsna över att ens tänka på er relation. Terapeuter som är specialiserade inom parrelationer kan hjälpa par att återfå sin passion och gnista, trots att den verkar vara borta. Det kan ta tid och mycket jobb, men det finns många sätt att jobba vidare på en relation, även fast man vuxit isär på olika sätt.

Olika sorters parterapi i Stockholm

Det finns flera typer av terapi för par, bland annat emotionellt fokuserad parterapi. Detta är en sorts terapi där man ska försöka öka förståelsen för varandra, både när det kommer till varandras behov samt känslor. En annan variant är Integrativ beteendeterapi för par. Här jobbar man också med känslor men mer med acceptans. Man ska lära sig att leva med varandra trots olikheter. 

För att hitta rätt terapeut kan en väg vara att fråga bekanta om rekommendationer eller söka online om man vill hålla sitt sökande mer privat. Försök dock hitta någon som ni båda trivs med, för att känna er bekväma i sessionerna.

Läkarintyg för högre behörighet av körkort i Stockholm

Högre behörighet av körkort, det vill säga grupp II och grupp III, kräver att du bifogar ett läkarintyg för högre behörighet. För att få ett godkänt läkarintyg behöver läkaren gå igenom ett flertal punkter. På så sätt kan arbetsgivaren och Transportstyrelsen försäkra sig om att personen kan utföra sitt jobb på ett säkert sätt.

Hur ser läkarundersökningen ut?

Läkaren har en tydlig blankett där allt som ska undersökas är angivet. Blanketten anger vilken körkortsbehörighet som intyget avser och den ställer enkla frågor som läkaren och patienten behöver besvara. Detta är ett standardformulär och är inget märkvärdigt. Det går på några minuter. Först och främst behöver patientens syn undersökas. Detta är kanske den viktigaste aspekten när det kommer till läkarintyget, en förare vars syn är begränsad kan inte alltid köra ett fordon på ett säkert sätt. Några av de punkter som undersöks är om det finns tecken på synfältsdefekter, om patienten har progressiva ögonsjukdomar, om det förekommer ögondarrningar och så vidare. Om någon av dessa frågor besvaras med ett ja kan denna del av läkarintyget behöva utföras av en specialist.

Andra delar som undersöks är hörsel och balanssinne. Vissa körkortsbeteckningar kräver att läkaren undersöker patientens förmåga att uppfatta en vanlig samtalsstämma från fyra meters håll. Detta gäller bland annat för förare som ska köra buss eller taxi. Patientens rörelseförmåga undersöks, bland annat genom att undersöka om det förekommer sjukdomar som kan påverka förarens förmåga att köra fordonet på ett säkert sätt. Om det finns sjukdomar eller nedsättningar ska dessa anges. Buss- och taxiförare behöver även kunna hjälpa passagerare att ta sig in och ut ur bussen/taxin samt hjälpa till med bältet.

Undersökning av sjukdomar

En viktig del av läkarintyg för högre behörighet i Stockholm är att undersöka förekomsten av sjukdomar. Hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, epileptiska anfall, njursjukdomar, kognitiva störningar, sömn- och vakenhetsstörningar är några exempel av de sjukdomar som undersöks. Blanketten frågar även efter eventuella psykiska sjukdomar, utvecklingsstörningar samt om patienten har missbrukat alkohol, droger eller starka läkemedel. Slutligen får läkaren göra en bedömning om patienten uppfyller Transportstyrelsens krav för körkortet. I vissa fall behövs ytterligare en undersökning som utförs av en specialist.

Rekrytering inom industri

Att driva ett företag inom industribranschen är ett tufft jobb. Det finns otaliga saker att ha koll på, från produktion och säkerhet till aspekter som alla företag behöver ha koll på, exempelvis försäljning, administration och ledarskap.
En annan viktig aspekt är rekrytering inom industri. I många fall handlar det trots allt om verksamheter som är beroende av stora personalstyrkor, i vissa fall personal med speciella egenskaper och kompetenser.

Hur hittar företag rätt personal?

Detta är en tuff fråga. I många fall behöver industriföretag en eller flera arbetstjänster som jobbar med att hantera personalbehovet. Detta är inte alltid den mest effektiva metoden. Ett annat alternativ när det kommer till rekrytering inom industri är att anlita ett rekryteringsbolag. Dessa typer av bolag arbetar väldigt specificerat att hitta rätt alternativ för just dig, vilket gör att det blir mest lönsamt för dig långsiktigt.

Rekrytering eller bemanning?

Det finns en viktig skillnad mellan rekrytering och bemanning. Den ena parten syftar till att hjälpa företag att anställa personer. Bemanning syftar i sin tur till att alltid bemanna en viss position. Bemanning fungerar utmärkt för vissa enklare arbeten, exempelvis inom ett lager eller enklare kundserviceuppdrag. Rekrytering inom industri behövs när företaget vill anställa en person under en längre tidsperiod som har vissa egenskaper och kunskaper.

Digitalisering förändrar förutsättningarna

Allt eftersom fler företag anammar digitaliseringens fördelar förändras även arbetsmarknaden och inte minst företagens behov. Digitala kompetenser blir allt viktigare, speciellt när olika IT-system blir en vanligare och mer väsentlig del av industrierna. Här har återigen rekryteringsbolag en fördel när det kommer till rekrytering inom industri. Tack vare sin erfarenhet och expertis kan de enklare utröna om olika arbetssökande har de rätta kvalifikationerna och färdigheterna.

Rekrytering är viktigt för alla företag

Att hitta och anställa rätt personer är lättare sagt än gjort. Det finns många fallgropar att akta sig för, speciellt med tanke på att felrekryteringar kan bli en kostsam affär. Genom att vända sig till ett bolag som specialiserat sig inom rekrytering kan företag minimera risken för en felaktig rekrytering. Det är oftast billigare i längden att ta hjälp av en professionell än att göra vissa saker själv.