Vanliga frågor om stambyte

Det kan vara svårt att förstå sig på hur ett stambyte går till och som boende i en fastighet är det vanligt att det uppstår många frågor inför ett byte. Nedan följer några av dom vanligaste frågor kring just stambyten, med tillhörande svar från en konsultfirma i Stockholm, som arbetar inom området.

En BRF i Stockholm som ska göra stambyte – kan jag bo kvar?

Ja, det går absolut att bo kvar i sin bostad under tiden som ett stambyte genomförs men det kan vara en idé att se sig om efter ett tillfälligt boende om man oroar sig för att bli störd. En del bostadsrättsföreningar och fastighetsägare i Stockholm erbjuder dom boende ett tillfälligt hem under arbetet men har egentligen ingen skyldighet att göra det. För lugn och ro kan man kanske bo hos en vän eller familjemedlem under tiden, om man inte vill lägga pengar på hotell eller liknande. Vill man bo kvar hemma får man räkna med:

  • Hantverkare som kommer och går
  • Damm och stök
  • Buller och höga ljus

Hur lång tid tar ett stambyte?

Ett stambyte i Stockholm tar lika lång tid att utföra som på vilken annan plats som helst. Det är dock svårt att ange en exakt tidsåtgång eftersom flera saker påverkar, bland annat fastighetens storlek. Dessvärre tar det nästintill alltid minst ett par veckor, så man bör räkna med en del stök under tiden som arbetet pågår.

Hur gör man om man behöver gå på toaletten eller duscha?

Vattnet till den egna toaletten och duschen i en fastighet som genomgår ett stambyte kommer vara avstängt under stora delar av arbetets gång. Däremot brukar man ställa upp provisoriska toaletter och duschar i nära anslutning till fastigheten så att alla boenden ska ha tillgång till det.

Får man välja hur badrummet ska se ut i samband med ett stambyte?

Ja och nej. Vanligen gäller ett standardutförande på dom nya badrummen efter ett stambyte men många fastighetsägare och bostadsrättsföreningar i Stockholm låter boenden göra extra tillval om så önskas. Bra att känna till är dock att det är något man får bekosta ur egen ficka och det är inte säkert att man får göra helt som man vill, även om man kan tänka sig att betala för det själv.

Interim redovisningschef– för att redovisningen ska vara korrekt

Det är otroligt viktigt att redovisningen görs enligt lagarna. För ett nytt företag kan det vara klurigt att komma i gång och veta hur allt ska hanteras. Det är också vanligt att företag som växer eller blir koncerner behöver redovisa på ett annat sätt vilket blir svårt för befintlig personal att hantera. En interim redovisningschef kan vara lösningen.

Förvissa sig om korrekt redovisning

En redovisningschef fördelar, leder och kvalitetssäkrar arbetet på en redovisningsavdelning. Chefen har ansvar över gruppen och att redovisningen görs enligt lagarna. All rapportering, kontakt med myndigheter, revisorer och skatterådgivare hanterar en redovisningschef. Redovisningschefen har ett övergripande ansvar för rapportering av skatter och moms.

  • En redovisningschef måste vara trygg i sin kompetens.
  • Chefen måste vara strukturerad, analytisk, noggrann, kommunikativ och vara en bra ledare.
  • Förändringsarbete ska vara skrämmande eller vara ett problem.

Interim redovisningschef

En interim redovisningschef arbetar på uppdragsbasis och går att anställa vid behov. För att arbeta som en interim krävs det att man har spetskompetens och bred erfarenhet. Beroende på vad företaget har för behov finns det interimschefer som har hög kompetens inom koncernredovisning eller är specialiserade för mindre bolag. En interim redovisningschef måste förutom att ha god kunskap inom branschen även kunna leda gruppen och vara socialt kompetent. Interimsföretaget Brightmill har flera år av framgångar bakom sig inom interimsförmedling.

Att kliva in på en ny arbetsplats

När en interimschef börjar arbeta på en ny arbetsplats är det underlättande om uppdragsgivaren har satt upp tydliga mål på vad som ska nås under uppdragstiden. När konsulten börjar får den veta vem denne ska rapportera till vilket är en avgörande början på kommunikationen. För att det inte ska bli några missförstånd och att rätt dokument hamnar på rätt plats krävs det att det klargörs vilka som är kontaktpersonerna i ledningsgruppen. Detta samarbete är viktigt för att kunna bolla idéer och rapportera när man hittat brister i processen. Ibland saknas arbetsrutiner för att säkerställa kvaliteten, eller exempelvis att man arbetar i dåliga system som försvårar processen. Interimschefen måste kunna ha mandat för att lätt gå in och ändra detta för att arbetet ska flyta på smidigt. Ibland är det känsligt att komma in som ny och ha mycket åsikter, men med rätt kommunikation är det inte ett långvarigt problem.

Varför behöver man genomföra stambyte?

Ett stambyte innebär ett stort ingrepp i fastigheten och både som boende och fastighetsägare är det inte alltid självklart varför detta måste göras. Inte heller hur ofta det behöver genomföras eller om det möjligen finns andra alternativ är det alla som vet om. Läs mer om varför man behöver byta stammarna och annan bra information kring ämnet nedan.

Varför stambyte?

Varför är det egentligen så viktigt att genomföra ett stambyte? Det är en fråga som säkert ganska många ställer sig och det finns säkert även dom som struntar i det, för att det känns besvärligt, dyrt och kanske till och med onödigt. Besvärligt och dyrt är det absolut men onödigt är det inte, eftersom gamla rör och ledningar kan göra stor skada på en fastighet. Om rören brister eller står under en lång tid med läckage kan fastigheten drabbas av svåra vatten, – och fuktskador – vilket i sin tur kommer att bli ännu mer besvärligt och dyrt.

Varför det är viktigt med stambyte är alltså egentligen av den enkla anledningen. Gamla rör och ledningar kan dessutom ge andra problem, så som återkommande stopp och liknande.

Hur ofta?

Hur ofta behöver man då genomföra ett stambyte, och hur vet man att det börjar bli dags? Det finns lite olika bud på hur lång livslängd stammarna har – en del säger 30-35 år och andra så mycket som 60 år. Det beror lite på vilket material dom är gjorda av och när det gjordes senast, då nyare metoder och material kan ge en längre hållbarhet.

Vet man att det har gått minst 30 år kan det vara värt att utföra en besiktning för att kontrollera skicket. Ser det bra ut kanske man kan vänta i 10 år till. Det finns även några tecken som kan indikera på att det är dags:

  • Återkommande stopp
  • Läckage

Reparera i stället för att byta ut

Det finns faktiskt ett alternativ till stambyte som går snabbare och enklare att genomföra, samt att det är betydligt billigare. Det är en relativt ny metod som kallas för relining och innebär att man reparerar rören i stället för att byta ut dom.

Varför väljer då inte alla detta, i stället för att byta stammarna? Dels för att det är relativt nytt och okänt, dels för att det inte ersätter ett byte. Genom att reparera rören kan man öka livslängden med ganska många år, vilket gör det till en bra tillfällig lösning. Ett regelrätt stambyte kommer dock vara nödvändigt förr eller senare.

Jämför omdömen av bredband – moderna bredbandslösningar

Idag är det svårt att föreställa sig en värld utan internet. Människor jobbar, håller kontakten, utbildar sig och uttrycker sig med hjälp av internet. För att inte tala om all underhållning som finns ett knapptryck bort. Därför är ett snabbt och stabilt bredband viktigt för de allra flesta människor, och teknikutvecklingen går framåt i en rasande takt. Aldrig tidigare har alternativen varit så bra. Förutom blixtsnabb uppkoppling via fiber kan idag mobila bredband vara en smidig lösning för den som är på resande fot eller bor i ett område som ännu inte har fått fibernät. En något äldre, men fortfarande konkurrenskraftig lösning, är bredband via kabeltv-infrastrukturen som finns i många byggnader. Att jämföra och bevaka diverse omdömen av bredband ökar förutsättningarna att få någonting bra.

Tre skäl att jämföra bredband och omdömen

  • Det är otroligt störigt när bredbandet inte fungerar stabilt, och oftast sker eventuella fel när man behöver sin uppkoppling som bäst. Att jämföra prestandan hos de olika bredbandsleverantörerna är ett bra sätt att undvika framtida irritation, och sparar både tid och energi framöver.
  • Att ta del av experters och även andra kunders omdömen är ett bra sätt att få en känsla för leverantören. Hur fungerar t.ex. deras support? Verkar deras tjänst vara tillräckligt snabb och stabil i området? På så sätt blir det lättare att välja rätt.
  • Den tekniska utvecklingen går väldigt fort, och därför är det värt att då och då kritiskt granska sin bredbandsleveratör. Att byta leverantör är inte särskilt svårt, däremot är det bra att hålla koll på eventuella bindningstider hos leverantören, så att man inte blir stående med dubbla kostnader för internet en period.

Olika bredband för privatpersoner och företag

Beroende på om ett bredband ska användas privat eller professionellt ställs förstås olika krav. Även om det är tråkigt att sitta i soffan och vänta när filmen buffrar så är det ju ingen katastrof. Om däremot ett viktigt möte fryser helt plötsligt är det inte lika roligt att vara företagare. En bra bredbandslösning för företag innebär oftast en större kapacitet än vad privatpersoner behöver, och i regel är det en god idé att ha ett serviceavtal med bredbandsleverantören, så att eventuella fel avhjälps snabbast möjligt. Det kostar trots allt en slant att ha en arbetsplats stillastående på grund av dåligt internet.

Fakta om Kvalitetsflytt – En flyttfirma i Malmö

Kvalitetsflytt är en större flyttfirma som är verksam i Malmö. Så här presenterar företaget verksamheten på kvalitetsflytt.se.

”Allomfattande tjänster”

En konkurrensfördel, som Kvalitetsflytt är noga med att lyfta fram, är dess stora utbud av tjänster. Det är även en av de punkter som skiljer företaget från många andra flytt- och städföretag i Malmö. Företaget har som mål att kunna erbjuda ”allomfattande tjänster” till privatpersoner och företag som behöver hjälp vid en flytt. Kunderna ska kunna kontakta denna flyttfirma för att få en helhetslösning från planering och packning till uppackning och montering.

  • Packhjälp – Bokas främst av företag men även privatpersoner som vill underlätta flytten
  • Demontering – Hyllor, skrivbord, byråer… Företaget monterar ner det som ska flyttas
  • Flytt & Transport – Den tjänst som primärt förknippas med en flyttfirma
  • Montering – När allt är på plats kan erfaren personal skruva ihop möbler m.m.
  • Magasinering – När allt inte får plats – eller under en period mellan två boenden
  • Flyttstädning – Få städningen utförd och lägg fokus på nya boendet

Kostnadsfri besiktning inför offert och arbete

Kvalitetsflytt anser att varje flytt är unik. Därmed går det inte heller att sätta ett pris utan att ha sett förutsättningarna. Efter kontakt med företaget bokas en tid in då de kommer till bostaden (i Malmö eller andra städer där de har verksamhet) för att se på vad som ska flyttas, förutsättningar i bostaden och vilka tjänster som önskas bokas. Detta sker kostnadsfritt och innebär att företaget kan ge en offert och planera det eventuella kommande arbetet.

Specialister på tunga lyft

Så kallade ”tunga lyft” bör enbart ske av utbildad personal som har specialkompetens och rätt utrustning. Det kan exempelvis gälla lyft av ett större piano, möbel eller kassaskåp. En del kunder väljer att genomföra sin flytt själv men bokar hjälp med de tyngre lyften från en flyttfirma med just den kompetensen. På detta sätt kan kunden hålla nere den totala kostnaden för flytten.

Bara en flyttfirma – av många i Malmö

Kvalitetsflytt är enbart en av många flyttfirmor i Malmö. Många mindre företag erbjuder enbart flytt- eller städhjälp men det finns även större företag som erbjuder helhetslösningar. Som kund är det alltid viktigt att kontakta flera företag för att be om offert inför en större flytt. Undersökningar visar att det är stor skillnad i pris!

Flera kontaktmöjligheter hos Stockholms Elbolag

Stockholms Elbolag skriver på sin hemsida att företaget ”lever av kundlojalitet” och att företaget har målet att ha ”elmarknadens bästa kundservice”. Detta nås bland annat genom att ha flera olika kontaktmöjligheter och generösa öppettider.

Så nås Stockholms Elbolag

  • Chat via hemsidan
    De som är inne på hemsidan och snabbt vill ha svar på en fråga kan enkelt chatta med kundtjänst via den chatfunktion som finns tillgänglig nere till höger på hemsidan. Där framgår även om kundtjänst finns tillgänglig för chat eller om mail rekommenderas.
  • Kontaktformulär
    I menyn nås kontaktformuläret via Kontakta oss – Kundservice. Genom att ange namn, telefonnummer, mailadress och ärende kan kundtjänst på Stockholms Elbolag snabbt återkoppla.
  • E-post
    Många vill skicka mail till sitt elbolag (och andra företag) eftersom det sparas i mailprogrammet. Det blir därmed enkelt att gå tillbaka och se när mailet skickades, tidigare svar osv. Mailadresser hittas till höger om kontaktformuläret. Det anges att meddelanden som skickas in via E-post ”besvaras fortast möjligt”. Det framkommer däremot inte ungefärlig responstid. Är det frågor om nyteckning av elavtal ska inte kundservice kontaktas. Istället finns en speciell mailadress för dessa frågor. Även denna hittas höger om kontaktformuläret.
  • Postadress
    Stockholms Elbolag finns både i Stockholm och i Löddeköping (Skåne). Det är möjligt att skicka brev till de adresser som anges höger om kontaktformuläret. Detta är däremot inte besöksadress eller kundmottagning.

Privat eller Företag

Stockholms Elbolag har separat kundservice mellan privatpersoner och företag. Företagare har visserligen samma kontaktalternativ men både mailadress och telefonnummer är andra. Detta för att nå personal som enbart arbetar med företagsabonnemang och frågor kring detta.

Öppettider på kundservice

Elbolagets öppettider på kundservice är måndagar till torsdagar 07:30 till 16:00. Detta med lunchstängt mellan 11:45 och 13:00. På fredagar är det något kortare öppettider då de istället öppnar 8:30.

En faktura – Det unika med Stockholms Elbolag

Det finns många elbolag som säger att de konkurrerar med pris och god kundvård. Det finns däremot (än så länge) bara ett företag som ger sina kunder en enda faktura – en ihopbakning av nätfakturan och elhandeln. Ett företag kan även ha flera olika anläggningar och ändå få allt på samma faktura. Detta så länge som det är samma organisationsnummer som ska faktureras. En enkelhet som uppskattas av många och som blivit en konkurrensfördel för just detta elbolag.

Skrota bilen i Nyköping – tips

För den som behöver skrota bilen i Nyköping är det egentligen bara att åka till närmsta bilskrot och se till att det blir gjort. Det finns dock några bra tips som både är bra för plånboken och för planeten. Det krävs förvisso en del jobb med att kolla upp saker men det kan det vara värt – nedan följer några tips på saker som är bra att tänka på.

Välj firma med gratis upphämtning av bilen

Att skrota bilen i Nyköping är som sagt ingen större konst men det kan vara värt att tänka på att man inte behöver fixa med transport själv – och heller inte betala för den. Många ”bilskrotar” erbjuder nämligen gratis upphämtning, vilket både underlättar och gör att jobbet går fortare.

Det kan vara bra att välja upphämtning, till exempel om:

  • Bilen inte startar
  • Bilen inte är trafiksäker

Ska man skrota en bil som går att köra är denna punkt såklart inte lika viktig men då kan det vara extra bra att ta en titt på nästa tips.

Välj en firma som arbetar miljömedvetet

Ett annat, och ännu viktigare tips, är att skrota bilen hos en firma som arbetar miljömedveten. Vad kommer att hända med bilen efter att den överlämnats? Det kan finnas mycket bra att ta tillvara till även på en gammal bil och gör det inte det bör man ändå se till att materialet återvinns.

Skrota bilen i Nyköping – exempel

Olle, som är bosatt i Nyköping, har en gammal skrotbil som han vill bli av med. Den startar inte, saknar ett av hjulen och han funderar lite på hur ska kunna forsla bort den. Att hyra en biltrailer är ett alternativ – men det kostar en slant.

Olle vet dessutom med sig att det finns en del fina och fungerande delar på bilen som han gärna vill ska komma till användning. Han funderar över hur han ska göra och söker på nätet efter vilka alternativ som finns för att skrota bilen i Nyköping. Han upptäcker till sin förtjusning att det finns firmor som erbjuder gratis upphämtning och bestämmer sig för att läsa vidare.

På en firmas hemsida kan han läsa vad som kommer hända med bilen – hur den hämtas, demoleras och återanvänds. Han gillar det han läser, både kring upphämtning och miljötänk, och bestämmer sig för att boka upphämtning – något han kan göra direkt på nätet.

Gör ett hemlarm bostaden säkrare?

Många väljer att installera hemlarm för att göra bostaden både mer trygg och mer säker. I första hand är det inbrott och liknande man vill förändra men många ställer sig frågan om det verkligen ger ett skydd – eller om det är en onödig investering. Tyvärr finns inget enkelt svar på den frågan – men däremot flera olika synvinklar att granska den från.

Många fördelar med hemlarm

Visst finns det många fördelar med att låta installera ett hemlarm. Många upplever en ökad trygghet av att bara veta att det finns där och självklart kan det minska risken för inbrott och liknande – annars skulle det knappast användas så flitigt som det gör. Den ökade tryggheten och den minskade risken att bli utsatt är den övervägande faktorn bland många som väljer att skaffa ett hemlarm – men även det faktum att hjälp kan skickas till platsen snabbt om något skulle hända, samt att dagens system är mer än bara ett skydd mot inbrott.

Med ett komplett larmsystem kan man även:

  • Få ett bättre brandlarmsystem
  • Hålla koll på hemmet – även när man inte befinner sig där

Alla tjuvar räds inte larm

Även om ett hemlarm till viss del kan minska risken för att bli utsatt för brott så tar det inte bort den helt och hållet. Tillfälligheter kan göra att utgången bli en annan och dessvärre finns en del erfarna ligor som inte tar hänsyn till hur vida det finns ett larm eller inte. Dessa vet precis hur larmen fungerar och hur lång tid dom har på sig att gå igenom bostaden efter värdesaker innan någon hunnit ta sig till platsen för att se vad som pågår.

Hur ska man tänka?

Att veta hur man ska tänka när det kommer till hemlarm är inte helt enkelt. Det finns många saker att fundera på, förutom fördelarna och nackdelarna. Pris och typ av larm är två saker och sedan behöver man såklart fundera på om man tycker att det är värt det, även om det inget skydd är helt komplett.

Om ett hemlarm hade gjort bostaden 100% säker från inbrott och liknande hade troligen ännu fler valt att skaffa ett. Och det faktum att det fortfarande finns många som inte tycker sig ha behov av ett larm visar också på det. Det viktigaste är dock att fundera på hur man själv känner – kommer tryggheten i hemmet att ökas kan det vara väl värt att överväga ett larm ändå.

Fördelarna med att använda ett lokalt SEO-företag i Enköping

Vad är rollen för en lokal SEO-byrå i Enköping? En lokal SEO-byrå kan hjälpa ditt företag att växa genom att strategiskt använda sökmotoroptimeringstekniker för att nå potentiella kunder i ditt specifika område. På dagens marknad har det blivit viktigare än någonsin att använda lokala tjänster och lösningar. En lokal tjänsteleverantör erbjuder flera fördelar för ditt företag.

Det finns många skäl att använda ett lokalt sökmotoroptimeringsföretag i Enköping för ditt företag. Ett digitalt marknadsföringsföretag som är baserat i eller nära ditt område ger dig fördelen att veta att du kan lita på dem. Dessutom kommer dina kunder att veta vem du är när de gör sina affärer i samhället. När kunderna känner sig bekväma med att göra affärer med en lokal SEO-tjänst eller byrå i Enköping är det mycket mer sannolikt att de köper produkter och använder dina tjänster.

Lokala sökmotoroptimeringsföretag i Enköping  erbjuder också citationshantering och tjänster för affärskontinuitet. Ett välrenommerat lokalt sökmotoroptimeringsföretag vet hur viktigt det är att ha ett bra register över korrekt och korrekt användning och citering. Citeringar är en av de viktigaste faktorerna som används för att bestämma din webbplats position i sökresultaten. Oavsett hur bra din webbplats än må vara, utan ett bra register över korrekt hänvisning kommer din webbnärvaro aldrig att betyda mycket. Ett lokalt SEO-företag bör kunna förse dig med ett användningsbevis för alla nödvändiga citeringar och kan hantera hela processen med att arkivera din policy och handbok för kontinuitet i verksamheten.

En annan fördel med att använda en tjänsteleverantör som använder svarthatt- eller vithattteknik är möjligheten att testa och övervaka dessa nya strategier för att se till att de uppnår önskat resultat. Ditt företags rankning är beroende av korrekt information. Ju fler black hat-tekniker du måste använda, desto mindre white hat-tekniker kommer din webbplats att använda. Din webbplats kan drabbas av negativa konsekvenser om svart hat-tekniker används för att öka rankingen.

Ett sökmotoroptimeringsföretag i Enköping som använder sig av en byrå för lokala tjänster kan hjälpa dig att förstå vikten av att använda nyckelord och fraser i dina marknadsföringskampanjer. En SEO-firma förstår hur viktigt det är att inkludera specifika nyckelord i innehållet på din webbplats, på dina webbsidor, i länkar som ansluter till din webbplats och i den övergripande utformningen av din webbplats. Eftersom det idag finns ett stort antal olika verktyg och programvaror som hjälper dig med sökordsforskning är värdet av detta mycket viktigt. Detta är ytterligare ett område där en bra byrå för lokala tjänster kan hjälpa dig. De bör kunna förse dig med de verktyg som behövs för att hitta de bästa nyckelorden att använda.

En pålitlig sökmotoroptimeringsbyrå i Enköping kan också hjälpa dig med genomförandet av en bra marknadsföringsplan. Du kan behöva omvärdera dina nuvarande marknadsföringsmetoder och utveckla nya strategier. En bra marknadsföringsplan bör också innehålla trafikanalyser och en översyn av dina webbanalysrapporter. När du utvärderar det nuvarande läget för dina marknadsföringsstrategier bör du överväga om du behöver ett professionellt SEO-företag för att hjälpa dig eller om du är kapabel att genomföra dessa aktiviteter på egen hand.

SEO-företag i Enköping ger dig den service du behöver

Att anlita ett lokalt SEO-företag i Enköping kan vara en skrämmande uppgift. Vem ringer du trots allt till? När det händer är det svårt att inte slå huvudet i väggen och fråga: ”Vad är det för något?”. Egentligen är det just därför jag bestämde mig för att skriva detta.

Ett framgångsrikt lokalt SEO-företag kommer att ha en specifik blandning av on-page- och off-page-strategier. Och eftersom lokala företag vet att de måste generera trafik på något sätt tenderar de att luta sig mer mot off-page-strategier. Nyckeln till denna strategi är att förstå att människor inte vill läsa information (om de inte är intresserade), de vill se vad som händer just nu. Så genom att implementera en serie små videor med länkar utspridda kan du skapa ett mycket målinriktat system för att generera leads.

Det här leder dock till nästa fråga, var hittar man ett bra lokalt seo-företag? Det finns många sätt att gå tillväga på. Ett av dem är att fråga några vänner, familjemedlemmar, grannar och arbetskamrater vad de tycker om en viss tjänst. Ett annat är att gå igenom den lokala telefonkatalogen och hitta några företag som passar de kriterier som du söker.

Andra företag kommer att berätta att ett bra lokalt SEO-företag i Enköping också utför en omfattande webbnärvaro, vilket i allmänhet innebär att de har en webbplats som rankas högre i de organiska sökresultaten och en webbplats som är högre i de betalda sökresultaten. Detta är en vanlig missuppfattning eftersom en kundlista ibland endast innehåller företag som har någon form av närvaro på nätet – men dessa webbplatser är i allmänhet inte av högre kvalitet än de som inte är med. Så i verkligheten behöver ett företag med hög sökmotoroptimering inte bygga en webbplats eller göra den högre i SERPs för att få en kundlista som är av högre kvalitet.

Vad de flesta människor inte inser är dock att ett lokalt SEO-företag i Enköping är mest effektivt när det innehåller både off-page optimeringstekniker och on-page optimering. Ett mycket välrenommerat lokalt SEO-företag i Enköping kommer inte bara att skicka in din webbplats URL till alla de stora katalogerna, utan kommer istället att arbeta med andra, mer populära kataloger, samt skicka in din URL till sociala nätverksplattformar som Twitter och Facebook. När dessa typer av optimering sker kommer sökmotorernas robotar att se att det finns en webbplats och kommer därför att rangordna den högre i SERPs. Målet är naturligtvis inte att rankas högre än alla andra, utan snarare att få ditt företag att rankas högre så att dina potentiella kunder känner att de kan lita på dig. Ett bra lokalt SEO-företag bör kunna åstadkomma detta utan att kunden behöver göra något manuellt.

Det sista steget för att se till att du når framgång med optimeringen av din lokala webbplats är att utföra sökordsforskning som är jämförbar med den typ av sökordsforskning som utförs av topprankade företag. Även om det kanske inte är nödvändigt att outsourca nyckelordsforskning från ett lokalt SEO-företag kan det innebära att du missar möjligheter till högt sökta nyckelord som kan hjälpa dig att rankas högre och snabbare. Om du upptäcker att din lokala SEO-leverantör inte har tillgång till den typ av data som du behöver, be dem att tillhandahålla den till dig för att förbli konkurrenskraftig.

Hur man hittar det bästa lokala SEO-företaget

Det finns så mycket att veta om Google Local SEO-tjänsten i Enköping som du kommer att läsa. Det första är att förstå att Local handlar om ditt företag, det är nyckelorden på din webbplats som ska optimeras för att hittas när någon söker efter produkter eller tjänster som liknar det du erbjuder på din ort. Det betyder att när någon söker efter en pizzeria i Stockton, New Jersey, kommer de inte att hitta en lista med flera restauranger om det inte finns specifika nyckelord som beskriver varje restaurang korrekt. Om pizzerian i Stockton ligger längs Main Street i stället för i en galleria, är chansen stor att de får ett annat val av pizza eftersom de söker efter något specifikt. För att hjälpa till med din lokala SEO-placering bör du försöka fokusera på den viktigaste aspekten av ditt företag i din lista.

  • En annan viktig aspekt är att din företagssida bör ha länkar som leder människor till din fysiska plats samt din närvaro på nätet. Detta är ett annat bra sätt att använda hyperlokal SEO. I exemplet med pizzerian ovan bör det finnas en länk som leder tillbaka till deras webbplats, vilket leder dem direkt till deras kontaktinformation och ger dem positiva recensioner också. Detta är ett av de få exemplen på en hyperlokal listning som inte kräver en negativ recension. Se bara till att du inte har för många negativa omdömen på din företagssida innan du lägger upp den, eftersom det förstör dina chanser att komma med i Google Local business directory.
  • Det finns många olika aspekter av lokal SEO i Enköping som bör användas för att optimera ditt företag för Google och andra stora sökmotorer. En av dessa kallas för hantering av recensioner. Detta är processen att ha en professionell skribent som skriver positiva recensioner om dina lokala tjänster. Det kommer att ge dig mer trovärdighet och hjälpa dina marknadsföringsinsatser online. När du optimerar dina sidor vill du göra detta med en viss mängd SEO-nyckelord så att de kan hittas av sökmotorerna.
  • Nästa aspekt att ta hänsyn till är ditt företags fysiska placering. Ligger den i ett område som kan nås av människor från alla de olika områden som betjänas av din lokala tjänst? Det bästa företaget bör kunna analysera de bästa lokala företagen utifrån de kriterier som du har gett dem. De ska också kunna få tillgång till den mest aktuella informationen så att de kan ge dig en fullständig analys av ditt företag. När de har analyserat alla kriterier kan de ge dig sina rekommendationer om vilket företag som bäst kan optimera din fysiska plats för att få en topplista för lokala företag.

De bör också kunna ge dig en full service om hur du kan använda de nyckelord som du har valt för att optimera din fysiska plats för de bästa lokala sökresultaten. Kom ihåg att dessa nyckelord måste införlivas i dina webbsidor så att de rankas högt i sökmotorerna. Detta är en process som tar tid att genomföra men som är avgörande för att ditt lokala företag ska lyckas. Ett bra lokalt SEO-företag kommer gärna att göra detta för dig och kommer att göra det som en del av sina övergripande tjänster.

När du väljer ett företag bör du titta på hur mycket erfarenhet de har av att tillhandahålla lokala tjänster. Ett bra lokalt SEO-företag i Enköping bör ha minst fem års erfarenhet när det gäller att optimera din webbplats och webbsidans innehåll. Det skulle också vara fördelaktigt för dig att hitta ett företag som har varit verksamt i minst fem år. Välj inte heller ett företag som inte har en dedikerad kundansvarig. En dedikerad account manager ser till att dina webbsidor optimeras på rätt sätt och rankas högt i sökmotorerna. En dedikerad kundansvarig kommer att se till att alla dina webbsidor färdigställs i enlighet med de aktuella trenderna på marknaden.

Sökmotoroptimering för förbättrad sökmotorrankning

Sökmotoroptimering, även känd som SEM, är ett viktigt men ofta försummat marknadsföringsverktyg som kan ha en dramatisk inverkan på ditt företag. Sökmotoroptimering har blivit ett av de vanligaste sätten att driva trafik till webbplatser, bloggar och andra online-resurser eftersom det ger stora fördelar för alla inblandade parter. Sökmotoroptimering är en åtgärd för att öka kvaliteten och volymen av webbplatstrafik till antingen en specifik webbplats eller en specifik webbsida genom sökmotorer som Google, Yahoo och Bing. Sökmotoroptimering är inriktad på gratis trafik snarare än på betalande trafik eller direkttrafik.

  1. Det finns många metoder och tekniker som sökmotoroptimering använder sig av, men i huvudsak bygger det på individens förmåga att optimera sin webbplats så att den blir väl positionerad på sökmotorernas olika sökresultatsidor. Det vanligaste sättet att göra detta är att använda nyckelord. Nyckelord fungerar som en markör för webbsidor som avgör deras placering. Högre placeringar ger större möjligheter till trafik till din webbplats. En högre rangordning gör att du kan visas närmare toppen av sökresultaten när människor gör sökningar med dessa nyckelord.
  2. En korrekt nyckelordstäthet är en annan viktig faktor för sökmotoroptimering, eftersom fler nyckelord leder till mer trafik, både organisk och betald. En annan teknik som används för att placera sig högt i sökresultaten är att skicka in artiklar till artikelkataloger. Genom denna metod placerar du dig inte bara högt i resultaten för enskilda sökfrågor, utan du placerar också din webbplats närmare toppen av sökresultaten för relaterade sökord. Detta gör att personer som söker efter liknande produkter och tjänster lättare kan hitta dig.

Sökmotoroptimering bygger också på ett effektivt genomförande av taktik för sökmotoroptimering. En effektiv SEM-strategi syftar alltid till att placera sig högt i sökmotorerna snarare än att bara få en hög placering på ett specifikt sökord. Om en person till exempel söker information om aknebehandling, vill han inte se artiklar om aknebehandling på första sidan av sökresultaten. Istället skulle han föredra att se artiklar om aknebehandling som dyker upp mot slutet eller i början av listan. Genom att placera din webbplats framför målgruppen och skriva artiklar med målinriktade nyckelord kan du enkelt förbättra din SEM-ranking.

Det finns flera olika aspekter av sökmotoroptimering. Dessa inkluderar sökvolym, titel, metataggar, bildtext, rubriker och nyckelord. För att förbättra din SEM-ranking måste du implementera alla dessa strategier på rätt sätt. Om en av dessa strategier saknas kommer sökmotorerna att ersätta den med en annan lika relevant strategi. Du kan kontrollera dina SEM-rankningsfaktorer varje månad genom att prenumerera på gratis e-postvarningar.

Med sökmotoroptimering i Enköping kan du öka antalet besökare på din webbplats utan att betala för reklam. Faktum är att de flesta som betalar för reklam får till slut väldigt lite avkastning på sina investeringar. Du kan tjäna mer pengar på trafiken på din webbplats genom att skriva högkvalitativt innehåll och lägga ut det regelbundet på internet. När din webbplats får ökad trafik kommer du att märka att den tid det tar dig att tjäna pengar på din webbplats trafik också ökar.

Vad kostar en Iphone reparation?

Som med alla reparationer av mobiler beror kostnaden på vad som ska repareras. Men för de allra vanligaste skadorna har många butiker ett fast pris. Vad en Iphone reparation kostar beror därmed på:

  • Omfattningen av skadan
  • Om lagning kan ske själv
  • Behöver mobilen skickas iväg?
  • Täcker försäkringen en Iphone reparation?

Omfattningen av skadan

Behöver felsökning först ske kommer reparationen bli dyrare än om det är tydligt vad som ska repareras. Några av de vanligaste skadorna är byte av glas, byte av laddkontakt och byte av batteri.
Vad det kostar avgörs i detta fall främst av vilken modell det är. Exempel på priser för en Iphone reparation inom dessa områden på en iPhone 8 Plus är:

Glasbyte – Ca 800 kr

Laddkontakt – Ca 700 kr

Batteribyte – Ca 400 kr

Om lagning kan ske själv

Vågar man göra en iPhone reparation själv eller bör alltid en återförsäljare eller annan butik anlitas? Det beror helt på vad som gått sönder och vilken kunskap som finns. Men kom ihåg att försäkringen inte gäller om du själv öppnat upp telefonen och försökt byta delar. De som har denna kunskap kan självklart hålla nere priset på reparationen.

Behöver mobilen skickas iväg?

I många städer finns butiker där mobilen kan lämnas in för reparation. Oavsett om de utför jobbet på plats eller om de skickar den till ett centralt lager så uppkommer ingen portokostnad för kunden. Om du däremot önskar lämna in den till ett företag som inte finns i samma stad är det vanligt att du själv får stå för portot. Kontrollera alltid upp vem som betalar porto när hjälp önskas från företag på annan ort.

Täcker försäkringen en iPhone reparation?

Ja och nej.
Det finns flera olika försäkringar som, i vissa fall, kan ge ersättning om en Iphone går sönder. Det är framförallt hemförsäkringen och telefonförsäkringen.
Hemförsäkringen
Via hemförsäkringen ges ersättning för saker som blir stulna eller utsätts för skadegörelse. Men det finns alltid en självrisk som brukar vara på ca 1500 kr. Dessutom finns undantag. Hos några försäkringsbolag ges inte ersättning vid stöld eller skadegörelse på mobiler, datorer och kameror.
Telefonförsäkringen
En försäkring som ofta säljs i samband med att du köper din iPhone. Visserligen relativt dyr men ger generellt full ersättning utan självrisk. Dessutom kan den, i vissa fall, utnyttjas vid fler tillfällen än hemförsäkringen.

3 tips för en lyckad kickoff i Stockholm

Kickoff är ett vanligt inslag inom många företag och Stockholm är en populär stad att hålla till i. Eventet ger ofta en inspirerande nystart för alla deltagare där man dessutom förenar nytta med nöje. Att lyckas kan dock vara lite klurigt, eftersom det är mycket som ska hinnas med och allt ska dessutom klaffa. Nedan följer några bra tips för en lyckad nystart!

Börja planera tidigt

En kickoff håller inte helt sällan på från morgon till kväll, ibland till och med i dagarna två eller mer. Det är därför viktigt att planera noggrant och att börja planera ett bra tag i förväg. När det gäller kickoff i Stockholm finns ett högt tryck på både lokaler och aktiviteter följande punkter bör göras med god marginal:

  • Beställa måltider
  • Boka lokal/plats
  • Skicka ut inbjudningar
  • Förbereda aktivitet

Planerar man att boka in en föreläsare eller liknande bör även detta göras i god tid men viktigast är att man har en plats att hålla till på, mat att mätta magarna med samt att man upplyser deltagarna om dag och tid.

Ha en tydlig agenda

Många tror att en kickoff bara innefattar festligheter och andra roliga saker men så är sällan fallet. En kickoff syftar allt som oftast till att belysa att något nytt ska påbörjas. Det kan vara ett nytt år, en nystart efter semester eller ett sätt att dra igång ett nytt projekt. För att göra det klart och tydligt är det därför smart att sätta upp en tydlig agenda, ett slags schema, över hur dagen kommer att se ut.

Kanske startar den med ett frukostmöte där man presenterar målsättningar, visioner och annat viktigt? Gör en punktlista med dagens agenda som alla kan få tillgång till.

Smarta aktiviteter för kickoff i Stockholm

Dom flesta förknippar som sagt kickoff med roliga aktiviteter – gärna sådant som görs i grupp för att stärka lagandan. Detta är givetvis också en viktig punkt och i Stockholm finns mängder av aktiviteter som passar för just kickoff. Ett hett tips är dock att köpa ett färdigt aktivitetspaket – på så vis blir hela upplevelsen perfekt från början till slut utan att någon i gruppen behöver ansvara för allt.

I ett sådant paket ingår ofta en aktivitet som kan vara alltifrån en häftig tur i RIB-båt till att man ska lösa kluriga uppgifter tillsammans. Därefter avslutas dagen med god mat och dryck på utvald restaurang. Som företagare kan man alltså fokusera på det praktiska med möten, föreläsningar och annat, medan man överlåter jobbet med aktivitet till ett proffs.

Olika typer av lyftkranar

Idag blir det allt vanligare att samhället tar hjälp av olika maskiner och tekniska uppfinningar för att utföra ett arbete eller underlätta vid ett projekt, något som även appliceras på byggbranschen där många till exempel väljer att hyra en lyftkran. Just lyftkranar har vi använt oss av ända sen antikens tid, där vi har tagit de tekniker som användes då för att skapa de modeller som används idag. Med tanke på att det finns så många olika typer av lyftkranar kan det vara svårt att veta vilken modell som används till vad, och vilken variant man ska välja då man vill hyra en lyftkran för att utföra ett byggarbete. Vi har samlat de vanligaste varianterna av lyftkranar i en övergripande lista, fortsätt läsa för att få veta mer!

Lyftkranar – vilka modeller finns det?

Utbudet av lyftkranar och andra typer av lyftmaskiner är otroligt generöst och brett idag, vilket i sig härstammar från att vi genom tiderna tagit hjälp av lyftkranarna för att utföra olika byggarbeten. Förr i tiden tog man hjälp av en och samma lyftkran till det mesta, men allt eftersom tekniken utvecklades insåg man att det skulle vara bättre att skapa flera olika modeller för olika arbeten.

Då fungerade det inte riktigt på samma sätt just när det kommer till att hyra en lyftkran, och det är mer på senare tid som man börjat hyra ut en lyftkran, mobilkran, kranbil eller andra typer av kranlyft vid behov. Med andra ord har vi blivit mer medvetna och fått mer kunskap om vad som egentligen behövs, som i sin tur har utvecklat dagens utbud av olika lyftkranar.

  • Mobilkran
    En av de vanligaste modellerna av lyftkranar är mobilkranen. Denna variant byggs upp av en teleskopisk bom gjord i stål eller järn, som i sin tur är fastsatt på en platta som håller hela konstruktionen på marken. Det kan vara bra att hyra en mobilkran för större och tyngre arbeten!
  • Tornkran
    Tillsammans med mobilkranen tillhör tornkranen de vanligaste alternativen, där många väljer att hyra en tornkran på grund av dess moderna utformning och självbalanserande förmåga som känns extra säker och stabil. Vid konstruktioner av stora och höga byggnader är det passande att hyra en tornkran i och med att de är bäst att lasta på höga höjder.
  • Lastbilskran
    En annan variant av lyftkranar är lastbilskranen, vilket är en konstruktion som i många fall kan liknas vid den lite mindre modellen som kallas för kranbil. Både lastbilskran och kranbil används då ett gods ska lastas in eller ut från lastbilen, där de parkopplade armarna gör att flyttprocessen blir smidigare och mindre slitsam.
  • Pontonkran 
    Detta är den variant av lyftkran som flyter på vattenytan, och som därmed används för byggen som sker nära eller direkt på vattnet. Att hyra en lyftkran är bra vid stora byggarbeten, där just en pontonkran kommer väl till pass då det till exempel ska byggas en bro, om något ska förflyttas i hamnen, eller om gods ska lastas från eller till en båt.

Distansutbildningar med Diploma

Att läsa på distans blir allt mer populärt. Inte minst för att det är ett flexibelt sätt att studera som passar de som inte har möjlighet att läsa en klassiskt utbildning, men också för att det är ett bra sätt att ta till sig kunskap som visat sig vara mycket effektivt.

Fördelen med digitala distansutbildningar är att du kan läsa samma utbildningar som alla andra – men du kan göra det när och hur du vill. Att plugga på distans innebär mycket frihet. Det enda du behöver ha tillgång till är någon typ av dator, en padda eller en smart phone, något som de flesta har nuförtiden. Många tror att en klassisk utbildning är mer effektiv, men faktum är att studier visar att de flesta enbart kan hålla omkring sex till sju saker i minnet samtidigt, något som stödjer att kunskap bör komma i små portioner. Du som läser en distansutbildning kan tillgodogöra dig kunskaper när och hur du vill, något som även passar de som inte lyckades så väl i den klassiska skolan.

Många uppskattar distansutbildningar

Du som har små barn har kanske svårt att få tiden att räcka till för att resa till en specifik plats för att gå på lektioner, då är en distansutbildning perfekt. Andra kategorier som gärna läser distansutbildningar är personer som arbetar med något som tillåter att de kan plugga på arbetstid. Det kanske är ett väktarjobb eller ett arbete som innebär mycket dötid. Även personer som bor utomlands men ändå vill studera i det svenska utbildningssystemet uppskattar distansutbildningar. På Diploma hittar du 230 olika utbildningar att välja mellan, så chanser att du ska hitta något som passar just dig är stor. På Diploma använder man en metod som kallas 70:20:10. Det betyder att sjuttio procent av kunskapen ska vara arbetsträning, det vill säga denna del av inlärningen ska ske på arbetsplatsen i din vardag där du faktiskt kan ta till dig den. 20 procent ska vara reflektion och coaching, till exempel genom samtal med kollegor och enbart 10 procent ska vara ren utbildning. Oftast så är upplägget på klassiska utbildningar det omvända.

Kirratochklart.se – tjäna pengar till laget

När man är med i ett lag så är det vanligt att alla hjälps åt för att samla in pengar så att ni har pengar för att täcka kostnader för material, resor och annat som kostar pengar inom lagsport. Genom att sälja produkter som är populära på platser där folk samlas kommer ni att samla in massor av pengar till laget.

Många som varit med i ett lag vet hur tröttsamt det är att försöka sälja produkter som ingen vill köpa. Man traskar runt i regnslasket och försöker kränga mums mums eller illasittande strumpor och vissa av grannarna köper för att vara snälla, men det känns inte så bra. Tänk att ni i laget istället kan sälja produkter som är populära och som grannar, släkt och vänner faktiskt vill köpa. Ni kanske till och med lyckas sälja till främlingar som vill köpa av er eftersom ni säljer saker som de vill ha. Kirrat och klart erbjuder laget eller klassen att sälja ljus. Det handlar om doftljus och herrgårdsljus, två produkter som är mycket populära och lättsålda. Ni i laget får 50 procent av det nu tjänar in och pengarna kommer snabbt att växa när alla i laget hjälps åt att sälja.

Sälj på platser där folk samlas

När ni i laget planerar er försäljningsstrategi bör ni fundera på om det finns platser eller tillfällen som samlar mycket folk i er kommun. Kanske har ni någon marknad eller något event som samlar mycket folk på helgerna? Ni kan ju självklart stå och sälja ljusen i samband med era matcher då det säkert kommer mycket folk för att titta på. Men försök även att tänka på andra tillfällen. Kanske har några a era föräldrar arbetsplatser som passar sig för försäljning? Kanske ska det hållas en golftävling eller en motorcykelträff i er kommun? Tänk utanför boxen så är jag säker på att ni hittar massor av tillfällen då ni kan sälja ljus och samla in massor av pengar till laget. Ni bör ju även köra den mer klassiska försäljningen genom att knacka dörr bland grannarna eller varför inte stå utanför ICA en fredagseftermiddag när alla är på gott humör och vill köpa ett ljus till helgmyset.

Läs mer om hur du kan tjäna pengar till laget.

Flyttstädning i Stockholm

Flyttstädning i Stockholm

Underlätta din flytt och få mer tid över till annat genom att anlita professionell flyttstädning i Stockholm. Här finns gott om pålitliga städ- och flyttföretag som kan hjälpa dig med det som behövs. Många väljer att utföra hela flytten själva men överlåter flyttstädningen till någon annan. Andra behöver snarare hjälp med packningen och själva transporten. Vad du än kan behöva hjälp med finns det garanterat flertalet erfarna företag som kan hjälpa till, en bra början är besöka stockholmflyttstädning.nu

En flyttstädning i Stockholm innebär en städning med mycket höga krav. När du överlåter din gamla bostad till nya hyresgäster behöver allt se skinande rent ut. Detta är särskilt viktigt för dig som flyttar ut ur en hyresrätt. Förutom själva städningen måste även vissa saker eventuellt repareras och återställas. Kanske har du satt upp mycket hyllor eller tavlor som resulterat i ett onormalt slitage på väggarna? Detta måste i så fall spacklas och målas innan nästa person flyttar in. Samma sak gäller för sprickor i kaklet, handfatet eller repor på golvet som exempelvis orsakats av husdjur.

Vilka krav finns?

Flyttstädningen innefattar en rad olika punkter. Det är allt från vanlig städning som exempelvis golvrengöring till att rengöra vitvaror, ugn samt tömma golvbrunnar. Därtill är det naturligtvis en hel del saker som måste förberedas innan flyttstädningen kan ta vid. Alla ”lösa” möbler ska helst tas bort och givetvis alla ägodelar. Det är därför flyttstädningen är den sista pusselbiten i spelet. Om du själv vet med dig att du kommer ha alldeles för många saker att ta itu med under flytten är det bra att boka in ett flyttföretag redan nu. Många av de bättre firmorna i Stockholm bokas upp tidigt och under lång tid. Med andra ord gäller det att vara ute i så god tid som möjligt.

Några av städmomenten du kan hitta på de flesta checklistor är:

  • Borttagning av spikar, krokar och liknande
  • Fönsterputsning (kolla att detta ingår, det är inte alltid det gör det)
  • Elementrengöring
  • Dammsugning samt våttorkning av alla golv
  • Avtorkning av kakel
  • Tömning av golvbrunnar
  • Damning av lister, väggkontakter, knappar och handtag

Som sagt kan checklistorna skilja sig lite mellan de olika städföretagen men dessa är några av momenten som förväntas.

Kamerabevakning

Kamerabevakning

För den som vill ha en tryggare och säkrare arbetsplats räcker det inte alltid med bara ett överfallslarm. Trenden är dessvärre att våldsspiralen i samhället inte är på väg åt rätt håll och larm brukar sällan avskräcka tjuvar som verkligen ta sig in någonstans där det kan finnas något värt att stjäla.

Butiker, restauranger, caféer, byggarbetsplatser, lager och förråd är givetvis utsatta för risken att någon ska vilja ta sig in och stjäla eller råna. Men även större institutioner som kan locka till sig skummisar och annat löst folk bör givetvis se över sitt behov av kameraövervakning. Gårdar, jordbruk, hamnar, skolor och liknande platser drar alla till sig folk på kvällar och nattetid.

Det kan också vara värt att komma ihåg att för att ha kameraövervakning så krävs det tillstånd samt att man tydligt informerar på platsen att det finns kameror. Detta för att ingen ska kunna filmas utan personens vetskap. Bara vetskapen om att det sitter en kamera utplacerad som filmar alla rörelser en person gör brukar få de allra flesta att känna sig iakttagna och har effekten att de lämnar platsen. Detta gäller dessvärre inte personer med kriminella avsikter som bestämt sig för att begå brott. Därför är det viktigt att kamerorna är i bra skick och att uppkopplingen till larmcentralen fungerar som den ska.

Helhetslösning med Securitas Direct

Securitas direct erbjuder omfattande paket med kameraövervakning och löpande service till sina tjänster. Larmet är kopplat till larmcentral som är bevakad dygnet runt och kan assistera. Larmcentralen ser dessutom händelseförloppet i realtid och kan ge instruktioner till väktare och polis som kommit till platsen.

Med Securitas direct kameraövervakning erbjuds du paketet Observer Direct som ger dig följande. Realtidsbevakning, HD-upplösning, flera olika kameraalternativ, budgeterat pris, funktionskontroll, lagring av bild och inspelningsmaterial att använda som bevisföring. Att ha den bästa utrustningen är givetvis en viktig del för att kunna ha som bevisbörda senare och att kunna visa upp händelseförloppet från flera olika vinklar. Fördelen med att larmcentralen kan se vad som sker i realtid är uppenbar, platsen blir säkrare av att polis och väktare kan förbereda sin insats och koordinera den med direktkontakt från centralen. Snåla inte på bevakning.

Köpa extragaranti?

När en ny fabriksny bil köps in ingår alltid vagnskadegaranti i flera år. Man är säker på att få hjälp om något skulle krångla. Men när begagnade bilar köps finns inte alltid garanti i någon längre utsträckning. Ibland ingår 3 månaders garanti – ibland inget alls. Genom att teckna extragaranti hos bilhandlaren ges en extra trygghet. Det innebär därmed att man köper en slags försäkring som ger en utökad garantitid. På så vis ges tryggheten att man kommer få hjälp om ett fabriksfel skulle upptäckas inom denna period.

Exempel från Jonssonbil.se

Ett bilföretag som erbjuder extra garantitid är Jonssonbil.se från Örebro. Under 12 månader ingår då följande:

Bytesrätt
Ångrar du köpet av någon orsak? Byt den mot en annan. Enda kostanden är 1500 kr vilket täcker rekonditionering. Skulle det uppkommit skador på bilen som inte täcks av garantin behöver även detta betalas vid bytet.

En grundservice
I garantin ingår en grundservice vilken därmed måste genomföras inom 1 år från att garantin tecknats.

Värdesäkring
Blir bilen stulen eller totalt förstörd ersätts bilens marknadsvärde. Men tack vare ”värdesäkring” blir ersättningen marknadsvärde + 25 %.

Självriskreducering
Vid skada betalas en självrisk på bilförsäkringen. Med detta tillägg sänks självrisken med 3000 kr om skadan har uppkommit av djurkollision, parkeringsskada eller skadegörelse.

Motor- och elektronikskydd
Uppstår det skador på motor-, elektronik- eller kraftöverföringsdelar kan detta ersättas i upp till 15 000 mil eller att bilen är 8 år.

Hyrbil
Hyrbil kan lånas under tiden som bilen är på lagning. Extra smidigt om man exempelvis pendlar till jobbet och därmed är mycket beroende av den.

Drulle
Har du spillt kaffe på sätet, råkat repa skinnklädseln med nyckeln eller haft sönder annat i inredningen? Detta täcks generellt inte av en bilförsäkring men med tillägget ”Drulle” skapas ett ekonomiskt skydd även för dessa skador.

Krishjälp
Behöver du samtalshjälp efter en traumatisk bilolycka? Även detta ingår i garantin. Däremot krävs det att bilen maximalt är 10 år och rullat max 17 000 mil. Dessutom ska service och reparationer genomföras hos dem eller hos ”anvisad verkstad”. Detta för att de därmed ska veta att reparationerna sköts på ett tillförlitligt sätt. (Informationen ovan ska enbart ses som exempel. Villkoren för Trygga Jonsson kan självklart ändrats sedan artikeln publicerats. Aktuella villkor ses på www.jonssonbil.se). Nya fordon hos Jonssonbil finns på denna sida.

Inredningsarkitekt – Vad är det?

 Inredningsarkitekt – Vad är det?

Inredningsarkitekt är en av de fyra stora inriktningar som finns inom arkitektyrket. Generellt brukar indelningen ske mot husarkitekt, inredningsarkitekt samt landskapsarkitekt och planeringsarkitekt. Det finns även något olika namn på dessa inriktningar.

Här går vi igenom vad de gör, var de jobbar och hur man hittar jobben, ytterligare hänvisar till den här sidan.

Vad gör de?

Målet är att skapa miljöer inomhus som möter ett specifikt behov. Exempelvis kan en arkitektbyrå anlitas för att utforma arbetsmiljön i ett kontorslandskap men även för att inreda en butik dit kunder kommer dagligen.

Det kan både vara på nybyggnationer, ombyggnationer och vid större renoveringar. Vid nybyggnationer samarbetar därmed både husarkitekten och inredningsarkitekten vilket därmed är en fördel om dessa arbetar på samma arkitektbyrå.

Var jobbar de?

Som inredningsarkitekt kan du jobba på en arkitektbyrå med denna inriktning. Stora företag kan även ha egna arkitekter ”in house” som därmed jobbar dagligen med planering av företagets lokaler och omgivning. Det krävs däremot mycket stora företag för att det ska vara ekonomiskt försvarbart. I annat fall köper man in tjänsten när behovet finns.

Hitta jobben

Det finns knappast en enda medelstor eller större stad utan en arkitektbyrå som har inriktning mot inredning. Däremot är konkurrensen olika över Sverige. Arbetsförmedlingens prognos ”Yrkeskompassen” visar att det är stor efterfrågan i Stockholm, Göteborg samt Kalmar och Kronobergs län. Överlag är det stor brist på arbetskraft i Stockholm när det kommer till yrken som kräver längre högskoleutbildningar.

Hitta utbildningen

Det finns flera vägar man kan välja på för att bli färdigutbildad inredningsarkitekt. Den mest eftertraktade utbildningen är Konstfacket vilket är en högskola som är belägen i Stockholm. Men man kan även studera i Göteborg på HDK samt på olika designhögskolor.

Det finns även kortare och mer specifika utbildningar via Yrkeshögskolan. Även här är utbudet störst i Stockholm. De som vet i ung ålder att man vill jobba med design och grafisk utformning kan på gymnasiet välja Estetiska programmet och sedan välja inriktningen mot design. Det är inte ovanligt att man redan under denna tid får praktisera på en arkitektbyrå och därmed ta första steget mot arbetslivet. Med lite tur kan praktiken, oavsett om den är via gymnasieutbildningen eller högskoleutbildningen, leda till jobb framöver. Det är ialalfall ett tillfälle då man får en god insikt i hur arbetet sker.

Anlita hantverkare – så mycket kostar det

Anlita hantverkare – så mycket kostar det

Det finns många olika tillfällen då man kan behöva anlita en hantverkare. Något som många funderar kring i dessa lägen är vad det egentligen kostar. Dom allra flesta hantverkare tar betalt per timme men hur mycket kan skilja sig en hel del beroende på vad det är man behöver hjälp med. Det kan även ha betydelse var man bor – till exempel så är priserna ofta högre i Stockholm än i mindre städer. Detta beror inte helt sällan på att efterfrågan är större och att dom helt enkelt kan ta mer betalt på grund av det.

Målare

Det finns gott om målare i dom flesta städer och priset ligger på en ganska jämn nivå sett till storstäder som Stockholm och mindre orter. Snittpriset per timme ligger runt ca 300–400 kronor. Det råder en bra balans mellan tillgång och efterfrågan och därför kan även priset ligga på en jämn och bra nivå.

Rörmokare

Rörmokare är en väldigt efterfrågad roll och det råder stor brist inom yrket. Behöver man anlita en ligger priset mellan ca 450–600 kronor i timmen vilket alltså är ganska högt om man jämför med en målare. Behöver man anlita en rörmokare i Stockholm får man räkna med att betala upp emot 600 kronor i timmen eftersom både bristen och efterfrågan är stor, på stockholmsrörmokare.se kan du rekommenderade företag. I en mindre stad kan man komma undan billigare men det beror till stor del på hur utbudet av verksamma rörmokare ser ut.

Takläggare

Precis som med rörmokare så är takläggarna en av hantverkargrupperna som tar mest betalt för sina arbeten. Även här råder viss brist men det är också ett arbete som medför en viss risk i och med att dom jobbar på höga höjder och i utsatta lägen. För att anlita en takläggare är kostnaderna ofta högre i Stockholm och andra stora städer precis som tidigare nämnda och man kan få betala drygt 650 kronor i timmen för att få ett arbete utfört på sitt tak. I mindre städer kan man hitta en takläggare som tar från 450 kronor i timmen, vilket visar på en ganska tydlig skillnad. Man ska dock veta att en erfaren takläggare i en småstad lika väl också kan ta 650 kronor i timmen tack vare sitt goda rykte.

 

För att säkert veta vad man kommer få betala för olika hantverkartjänster man behöver använda sig av är det säkrast att be om offerter från olika firmor. På så vis kan man jämföra och sedan välja utifrån det.

Tips och råd för dig som ska starta en butik

Tips och råd för dig som ska starta en butik

Att ha en egen liten butik som säljer kläder eller andra prylar är en stor dröm för många men det är förhållandevis få som vågar göra slag i saken. Konkurrensen är stenhård, inte bara från andra fysiska butiker utan även från näthandeln som tar över mer och mer. Med bra planering och stort mod kan man dock lyckas. Här följer några bra tips för dig som funderar på att förverkliga drömmen om en alldeles egen butik.

Hitta en passande butikslokal

Ponera att du vill öppna din butik i Stockholm – här finns hård konkurrens men också stor efterfrågan inom dom flesta områden. Det finns många tänkbara platser när det gäller placeringen men man ska inte slå till på första bästa lokal som dyker upp. Det finns mycket att ta med i beräkningen, så som hur många kvadrat man behöver och hur mycket man har råd att lägga på hyran varje månad.

Storlek – När man letar efter en perfekt butikslokal för sin verksamhet är det viktigt att fundera på hur stor den behöver vara. Se till att inte välja något som är allt för litet eftersom du då kanske tvingas flytta efter ett par år när du expanderar. Välj inte heller något som är för stort – det ser tråkigt ut som hyllorna står tomma.

Läge – Läget är såklart också otroligt viktigt när man letar efter sin nya butikslokal. I Stockholm finns många butiktäta områden så det är bra att fundera på var just ditt utbud kan tänkas passa in. Kanske är det på Östermalm bland andra små och unika affärer du ska hålla till? Att hitta en butikslokal på Östermalm är inte det lättaste men det är fullt möjligt om man har tålamod.

Hyra – Oavsett om man bestämmer sig för att Östermalm eller något annat område är det bästa ska man alltid se till att kolla upp hyra och andra kostnader som kan tillkomma. Se till att det inte blir för dyrt för din budget – då kan du riskera att inte gå runt.

Marknadsföring

En annan viktig sak att tänka på när man ska öppna en butik är att marknadsföra sig. Det räcker oftast inte med att bara slå upp dörrarna och vänta på att kunderna ska ramla in, oavsett om man befinner sig i centrala Stockholm eller någonstans där det passerar färre människor. Hitta en metod som passar för dig och se till att lägga ordentligt med krut på det inför uppstarten.