Stockholms Elbolag skriver på sin hemsida att företaget ”lever av kundlojalitet” och att företaget har målet att ha ”elmarknadens bästa kundservice”. Detta nås bland annat genom att ha flera olika kontaktmöjligheter och generösa öppettider.
Så nås Stockholms Elbolag
- Chat via hemsidan
De som är inne på hemsidan och snabbt vill ha svar på en fråga kan enkelt chatta med kundtjänst via den chatfunktion som finns tillgänglig nere till höger på hemsidan. Där framgår även om kundtjänst finns tillgänglig för chat eller om mail rekommenderas. - Kontaktformulär
I menyn nås kontaktformuläret via Kontakta oss – Kundservice. Genom att ange namn, telefonnummer, mailadress och ärende kan kundtjänst på Stockholms Elbolag snabbt återkoppla. - E-post
Många vill skicka mail till sitt elbolag (och andra företag) eftersom det sparas i mailprogrammet. Det blir därmed enkelt att gå tillbaka och se när mailet skickades, tidigare svar osv. Mailadresser hittas till höger om kontaktformuläret. Det anges att meddelanden som skickas in via E-post ”besvaras fortast möjligt”. Det framkommer däremot inte ungefärlig responstid. Är det frågor om nyteckning av elavtal ska inte kundservice kontaktas. Istället finns en speciell mailadress för dessa frågor. Även denna hittas höger om kontaktformuläret. - Postadress
Stockholms Elbolag finns både i Stockholm och i Löddeköping (Skåne). Det är möjligt att skicka brev till de adresser som anges höger om kontaktformuläret. Detta är däremot inte besöksadress eller kundmottagning.
Privat eller Företag
Stockholms Elbolag har separat kundservice mellan privatpersoner och företag. Företagare har visserligen samma kontaktalternativ men både mailadress och telefonnummer är andra. Detta för att nå personal som enbart arbetar med företagsabonnemang och frågor kring detta.
Öppettider på kundservice
Elbolagets öppettider på kundservice är måndagar till torsdagar 07:30 till 16:00. Detta med lunchstängt mellan 11:45 och 13:00. På fredagar är det något kortare öppettider då de istället öppnar 8:30.
En faktura – Det unika med Stockholms Elbolag
Det finns många elbolag som säger att de konkurrerar med pris och god kundvård. Det finns däremot (än så länge) bara ett företag som ger sina kunder en enda faktura – en ihopbakning av nätfakturan och elhandeln. Ett företag kan även ha flera olika anläggningar och ändå få allt på samma faktura. Detta så länge som det är samma organisationsnummer som ska faktureras. En enkelhet som uppskattas av många och som blivit en konkurrensfördel för just detta elbolag.